Rykte: Har McLaren P1 kört 6:33.26 min på Ringen?

k-bigpic

Ett ryktande färskt rykte som spridit sig från ett kinesiskt forum hävdar att McLaren har smulat sönder rekordet för produktionsbilar runt den klassiska och skräckinjagande Nürburgring Nordschliefe. Tiden som det talas om lyder 6:33.26 min. För ett otränat öga säger det inte ett smack men sätter vi detta i perspektiv mot den tidigare rekordhållaren som är en ren track day-bil vid namn Radical SR8 LM, så ser vi hur vansinnigt snabbt P1 kan ha kört. Rekordet som Radical SR8 LM satt lyder 6:48 min. Åtta sekunder senare kommer näst snabbaste tiden som även den är satt i en Radical.

Om denna sensation stämmer vilket den mycket väl kan göra med tanke på McLarens F1-historia och tidigare bantider så har vi nu alltså en solklar snabbaste tid runt ringen. McLaren har tidigare gått ut och påstått både det ena och det andra gällande nya P1. Bland annat att den ska klara Top Gear Test Track på 1:03 min!!! Snabbast där är Pagani Huayra som med handskurna slicks totalt demolerade det tidigare rekordet och körde in på respektabla 01:13.8 hela 1,3 sekunder snabbare än tvåan Ariel Atom V8.

Mycket av McLarens fokus har legat på att göra bilen så aerodynamisk som det bara går. En vanlig bil ritas och finslipas efter vad som är bäst aerodynamiskt. McLaren började med en stol och genom tusentals timmar i vindtunneln hade man fått fram bilens form. Detta har haft den negativa effekten att bilen kanske inte är så speciellt snygg att titta på. Men vem kommer hinna titta på den när man klarar Nürburgring på 6:33?

För att förstå lite bättre hur en bil kan vara så överlägsen hjälper det att läsa följande: Bilen har samma motor i grund och botten som lillebror 12c dock med 20% mer effekt. Detta betyder att vi har 3,8 liter av twin turbo V8 att göra med. Men det räcker inte på långa vägar för McLaren. Man har även en elmotor ombord. Tillsammans utvecklar de två kraftkällorna hela 916 hästkrafter. Och dessa har endast 1400 kg att släpa på. Men det som skrämmer konkurrenterna mest är nog P1:s otroliga down force! Det sägs att bilen ska klara hela 600 kg. Det är en siffra ingen annan tillverkare ens kan komma i närheten av. 

Och jag vill knappt nämna bilens sprint tider efter 100 km/h! 17 sekunder från det att du började din helvetesfärd är du uppe i 300 km/h. 200 km/h var redan passerat efter 7. Toppfarten är något McLaren ägnat mindre tid åt. Den är elektroniskt spärrad vid 349 km/h. Det sägs dock att bilen utan spärr klarar 385 km/h. Men frågan är vem som ens skulle komma på tanken att prova någon av dessa två farter på allmän väg? Nä, toppfartshysteri är inte min grej. Skulle jag ha råd att ha en P1 hade jag nog aldrig kört över 300 km/h. Självklart då på Autobahns special sträckor!

Men allting har sitt pris. McLaren P1:s är 866.000 pund. Lägg till en nolla så har du priset du kommer få betala som svensk…Detta skall dock enligt en säker källa inte ha skrämt iväg tre personer på svensk mark som köpt en varsin bil. Jag frågade min källa om vilka dessa personer var, jag menar svenskar är inte kända för att gilla extremt överdrivna bilar. Svaret var att samtliga var djupt förälskade i McLarens bilar och hade historia med att äga en eller flera McLaren-bilar tidigare. En av kunderna som hostat upp miljon efter miljon har även varit tidigare ägare till McLaren F1. Jag har starka misstankar att jag vet namnet på denne person. Självklart är det inte något jag delar med mig med respekt för folks privatliv.

