Lamborghini firar 50 år som sportbilstillverkare – Världens bästa födelsedag?

262453_522589901109603_1770708334_n

Att fira en födelsedag är inte så unikt. Inte heller att göra det med besked när det gäller något så stort som 50 år är något unikt. Men vad som är unikt är på sättet Lamborghini väljer att göra det!

Just denna vecka för 50 år sedan startade Ferruccio Lamborghini biltillverkning. Det hela började med en klassisk David vs Goliat-kamp. Enzo Ferrari hade sålt en bil till Ferruccio som på den tiden var en rik bonde som gjort pengar då han byggt traktorer. Han hade ett brinnande intresse för snabba bilar och hade en hel drös italienska klassisker. Däribland en Ferrari. Efter mycket krångel med bilen klagade han personligen på bilen eftersom dess koppling ständigt krånglade. Enzo Ferrari som visste att Mr. Lamborghini var en bonde, ska då ha sagt något i stil med ”Kom inte hit och klaga! Låt mig sköta det jag kan. Du är ju trots allt bara en enkel bonde.” Vansinnig störtade Ferruccio Lamborghini tillbaka hem och började skissa på en bil. Några år senare visades 350 GTV. Ferruccio som var född i stjärntecknet Taurus och dessutom var djupt passionerad inom tjurfäktning valde att pryda sina bilar med en attackerande tjur. Även namnen på bilarna har att göra med kända tjurar och tjurfäktning. Det finns endast ett fåtal undantag till trenden. Den första bilen att bära ett tjur-namn blev den legendariska Miura. Bilen som satte Lamborghini på kartan för all framtid. Man var nämligen först med att bygga en gatubil med motorn monterad bakom föraren. Miura anses som superbilarnas förfader och bilen som tog över tronen efter Miura anses som den första moderna superbilen. Jag talar självklart om Countach! Men nog om företagets historia.

Lamborghini firar sitt jubileum med en rad evenemang och jubileumsbilar. Hittills har tre jubileumsbilar släppts. Dessa kan ni läsa om i tidigare inlägg jag gjort. Men själva huvudpunkten startade idag och håller på fram tills den elfte maj. En bilparad innehållande 350 Lamborghini-bilar ska under veckan passera några av Italiens vackraste städer. Man avslutar självklart med en uppslutning på fabriken där allt startade för 50 år sedan. Paraden i sig sägs mäta vansinniga 4.5 km från första bilen till den sista och tillsammans ska bilarna utveckla runt 200.000 hästkrafter! Förutom möjligtvis den strikt limiterade Reventón så lär varje modell Lamborghini producerat vara representerad.

En extremt annorlunda men ack så tuff detalj är att Lamborghini har sett till att bilen på Bolognas flygplats som transporterar flygplan till sin gate under veckan inte är en Fiat eller liknande. Not by a long shot! Istället är det nu en Lamborghini Aventador LP700 utrustad med både ”Follow Me-dekaler” och sirener! Hur häftigt är inte det?

Ett evenemang av denna kalibern är något jag absolut inte har råd att missa! Jag ska därför åka ner lagom till avslutningen och kommer gå ”bananas” med min kamera. Jag kommer lägga upp ett inlägg någon gång i nästa vecka med egentagna bilder från eventet samt en del bilder från Ferraris museum i Maranello. Jag menar när man ändå är i krokarna måste man ju dit också!

Bilderna jag använder i detta inlägget är från en av världens största bilfantaster Tim. Hans facebook-sida hittar du här.

