Nya Porsche 911 Turbo – Mot oändigheten och vidare!

48c5da9bbde42b9a13b69171c932ff6ec631c399

Porsche har inte direkt varit hemliga under den senaste tiden med att testa sin 911 Turbo. Under flera tillfällen har bilar setts av entusiaster nästan helt utan maskeringar. Och nu har vi fått ta del av alla tekniska prylar som får varje Porsche-fantast att sväva på rosa moln.

Porsche 911 Turbo anses som en utav världens bästa bilar. Den har extrem kompetens speciellt för sitt relativt låga pris. Jag kommer ihåg för en massa år sedan då en känd biltidning testade en hel hög prestanda bilar och sammanställde allt till slut. Prismässigt skiljde det sig extremt mycket. På ena sidan av skalan hittade vi BMW M3 och på andra sidan hittade vi Murciélago och Pagani Zonda. Mittemellan någonstans låg Porsche 911 Turbo. Det var två generationer sedan så vi talar alltså om 996. Den tog hem hela testet och slog till och med Pagani Zonda på nosen. Först då insåg jag att Porsche 911 Turbo är en bil att respektera grovt. Men nog om gamla meriter! Nu ska vi ta och titta närmare på den senaste 911 Turbo (991).

Den nya Porsche 911 Turbon har det länge talats och skrivits om. Det talades om att bilen skulle erbjudas som manuell. Tyvärr måste jag meddela att Porsche har dragit tillbaka detta. Istället har man kontrat med att påstå att bilen ska klara att smiska runt Nürburgring på under 7:30 min. Dessa tider har en av huvudkonkurrenterna Ferrari 458 Italia svårt att rå på. Till och med den vansinnigt kapabla Nissan GT-R ska få sig en svettig match. Pratar vi prestanda ska 911 Turbo avverka sprinten till hundra på 3,2 sekunder om du väljer att smälla på ett paket som Porsche kallar Sport Chrono Package Plus. Den vassaste Turbon får tilläggsnamnet ”S”. En bil med tilläggsnamnet eller snarare bokstaven ”S” vet man är grym. Porsche 911 Turbo S ska klara samma sprint på 3,1 sekunder. Det är alltså ruggigt nära Ferrari F12 Berlinetta. Och detta klarar man alltså utan hjälp av en enorm V12:a på en bra bit över 700 hk. Man använder sig faktist bara av en boxermotorn på 3,8 liter som i Turbon utvecklar 520 hk och i S-modellen Gallardo-matchande 560 hk. Men den versionen dröjer till i höst innan du kan beställa.

Det tveklöst coolaste och mest futuristiska är att man har fyrhjulsstyrning. Ja du läste rätt! När inte ens datorns rättstavningsprogram känner till ordet så är det något utöver det vanliga! Detta trolleri plockas fram i farter över 80 km/h. Alla fyra hjul svänger alltså.

Bilens absolut sämsta detalj är något vi redan fått bekanta oss med i BMW M5. Det kallas på Porsche-språk sound symposer. Detta är en detalj som känns aningen på den trötta sidan. Bilen spelar helt enkelt upp ett konstgjort motorljud in i coupén genom högtalarna. Det känns som man missat något i bygget om man tvingas låtsas fram ett motorljud.

Om bilen får keramiska bromsar som standard eller som tillval vet jag tyvärr inte. Dock lär väl de flesta beställa dem.

Utvändigt kan du lätt känna igen bilen som en Turbo. Du har för första gången på 991:an stora luftintag på sidan. Dessa är klassiska för Turbo sedan längre än jag kan minnas. Du har även en spoiler och fyra stora pipor som hostar ut förbränd bensin.

 

Annonser