SSC Tuatara – Playing in the big boys league

dubai_2011_ssc_tuatara_001

Få bilar kan med hedern i behåll brösta upp sig mot Bugatti Veyron. Talar vi dessutom Veyron Super Sport så blir gruppen så exklusiv att du med lätthet kan räkna den på en hand. Först och främst tänker man ju självklart som svensk på Koenigsegg. Men det finns även en föredetta mästare från USA som riktigt skapar oro i Bugatti-lägret. Jag talar om SSC.

Under den senaste tiden har rätten att titulera sig som tillverkare av världens snabbaste gatubil flyttat runt bland flera länder. Sverige var först med att knipa titeln med en röd Koenigsegg CCR. Efter detta gav Bugatti sig in i leken på riktigt. För första gången var man norr om 400 km/h! Men som en blixt från en klar himmel fullständigt klädde amerikanska SSC Aero TT av fransosen. Rekordet löd 411.76km/h för att vara petig. Det var en putsning av Veyrons rekord med 5 km/h. Och nu är det snart dags för rond två mellan fransosen och jänkaren med helt nya Tuatara som skall ta sig an Bugatti Veyron Super Sport med sin offiella toppfart på 431 km/h.

 

Den nya SSC Tuatara är en helt vansinnig bil på pappret. Den är visserligen inte färdigställd än, men motortesterna har gjort av den maffiga V8an. Effekten man klarar att plocka ur är nu uppe i hela 1350 hk. Det är en Lotus Evora S extra effekt från en standard Veyron. Och hela 150 hk mer än bilen man skall slå, Bugatti Veyron Super Sport. Amerikanerna lär inte nöja sig med en andra plats längre! Det bör även tilläggas att detta är på vanlig bensin. Enligt dem själva ska bilen lätt gå att skrämma upp i 1700 hk. Då talar vi alltså om en Aventadors effekt extra över en vanlig Veyron och en första generationens Gallardo över Super Sporten. Vi talar numera alltså om helt vansinniga effekter på bilar som med hjälp av kolfiber och magnesium väger som småbilar i princip! Tuatara ska vara kapabel till att göra exakt det föregångaren och lillebror Aero TT gjorde, nämligen att förnedra Bugatti inför en hel bilvärld.

Enligt noga uträkningar klarar bilen 275 mph. Enligt vårt sätt att räkna översätts detta lite snyggt till 442.5 km/h. Alltså en bra bit över den toppfart som Bugatti lycktats åstakomma med Veyron Super Sport (431 km/h).

När och var bilen släpps är oklart. Men räkna med att väntan är nästan över iallafall! Prismässigt lär bilen hamna i Veyron/Koenigsegg-klass. Alltså tvåsiffrigt miljonbelopp!

Annonser