Maserati MC12 – Värsta Maseratin någonsin

112_0506_14z+Maserati_MC12+Front_View_Driving

Säger någon Ferrari Enzo så får de allra flesta upp en bil i huvudet av en Ferrari Enzo. Förmodligen röd… Men säger man Maserati MC12 så är det få personer som riktigt vet vad man talar om. Personligen är det en av mina favoritbilar historiskt. Jag tänkte därför skriva och hylla den lite. För er som vet vilken bil jag talar om sedan innan är det bara att läsa och njuta. Men för er som inte vet vilken bil det handlar om lär ni nog få en rejäl dos respekt efter att ha läst detta!

Maserati har bjudit världen på några av världens vackraste bilar genom åren. Maserati 3200 GT – bilen som fick mig att älska bilar är bara ett exempel. Maserati GranTurismo MC Stradale är en senare bil som ger dig en klump i bröstet av dess förmåga att på ett perfekt sätt kombinera snygga former och en av världens häftigaste motorljud. Men en bil som lika väl hade kunnat ha en Ferrari logotyp är MC12.

Den föddes 2004 och är baserad på Ferrari Enzo. Den är dock något längre och en rejäl dos maffigare med sin enorma vinge och sin blå och vita lack. Den är inte bara fetare än Enzo i mina ögon utan den är till och med mer exklusiv. Ferrari beslöt att bygga 399 Enzo. Maserati blev mätta vid 50 st byggda MC12. Motorn som sitter på rätt ställe bakom ryggen på föraren är samma V12 du hittar i Enzo. Dock snäppet tamare. I Enzo kan du med tung fot få 650 hästar att galoppera. I MC12 får du ”endast” fart på 630 vid samma gaspådrag. Detta ger självklart utslag på bilens prestanda. Toppfarten 330 km/h är drygt 20 km/h mindre än Enzo. Även sprinten från noll till hundra är något slöare än Enzo. Man klarar fortfarande att passera hundra på 3,7 sekunder vilket inte är fy skam!

Personligen har jag aldrig sett en Maserati MC12 på gatan. Man byggde ett antal racingbilar med namnet Corsa. En dån har jag faktiskt lyckats se. Att jämföra med Ferrari Enzo som inte är en vanlig bil på något sätt. Enzo har jag sett ett flertal gånger. En gång var dock  extra speciell. Jag var med familjen i Monaco och lyckades se en Enzo komma vid det välkända kasinot tillsammans med sina två närmaste äldre syskon. F50 och F40. Det var Monaco i ett nötskal för mig. Tre av världens mest respekterade och historiska bilar på samma gång. Försök att se något liknande någon annanstans i världen!

En tuff detalj som alla som valde Enzo istället för Maserati MC12 är att bilen är cabriolet. Likt Porsche Carrera GT och Koenigsegg CCX exempelvis. Med tak ser bilen ut att vara coupé, men taket går smidigt att ta av för soligare turer.

När man bygger en hyperbil med Maseratis treudd i fronten och väljer att endast bygga 50 exemplar vet man två saker. Först och främst att bilarna kommer bli dyra! Väldigt dyra för att vara mer exakt. Hela 600.000 euro per bil faktiskt. Det andra man vet är att samtliga bilarna kommer få ägare innan man börjat bygga bil med chassinummer 01.

Annonser