Koenigsegg Agera R – Två unika exemplar till Shanghai

2013042013374951947

Shanghai är en av världens största städer. Den är även en av de städerna som beställer mest extrema bilar i världen. Detta vet Koenigsegg och passar på att spänna sina muskler på den pågående bilsalongen. Man visar upp två unika Koenigsegg Agera R som båda är beställda av Shanghai-baserade kunder.

Bägge bilarna har tre färger in och utvändigt. Ljusblå,vit samt svart. Den första bilen är ljusblå med en svart rand över motorhuven med två vita streck i. Invändigt är den svart och ljusblå.  Den är utrustad med uppdateringarna som andra generationens Agera R fick. Däribland de 20 kg lättare ihåliga kolfiber fälgarna.

Den andra Agera R:en som visas är egentligen den förstas motsats. Den är vit och har istället ljusblå ränder i den svarta kolfiber randen. Invändigt är denna vit och ljusblå. Även denna har de nya lättare fälgarna och alla andra uppdateringar som generation två har.

Motormässigt är det Koenigseggs topptrimmade Twin Turbo V8:a på 5,0 liter som gäller. Motorn klarar på E85 hela 1140 hk medan du får nöja dig med ”bara” 940 hk om du snålar och kör på vanlig bensin. Personligen tror jag de flesta pumpar i E85 i sina Koenigsegg-bilar. Det är visserligen aningen dyrare eftersom bilen drar mer soppa då. Men jag tror inte någon Koenigsegg-ägare går och väntar till den 25:e innan man tankar om jag säger så…

Det kommer en sammanställning över mässans bästa bilar någon gång i nästa vecka. Min bror som bor i Shanghai har lovat att gå på mässan och ta lite fotografier åt mig. Så håll utkik här för att inte missa något. Det finns mycket ni inte vill missa kan jag lova!

