Top Marques 2013 – Monaco slår på stort

Top Marques

Varje år vid den här tiden förvandlas Monaco till ett totalt Mecka av lyx, tja det är inte direkt pjåkigt de andra dagarna heller, men dessa dagar är det värre! Det är nämligen så att det lilla furstendömet som ligger vackert beläget vid medelhavet mitt på gräddan av lyx som vi kallar för Franska Rivieran, slår till med en hejdundrande fest! Och det är inte Monacos Grand Prix vi talar om. Nej detta är Top Marques, kanske den lyxigaste mässan du kan besöka. Själva mässan levererar extravaganta produkter som vanliga människor knappt vågar drömma om. Klockor, Yachter, Privatflygplan, Helikoptrar, ja allt finns där. Och självklart också bilar! Eftersom detta är Monaco så kan vi direkt räkna bort biltillverkare som Volvo, Toyota och Mini. I Monaco råder det total fokus på lyx lyx och åter lyx! Ferrari, Maserati, Lamborghini, Bentley, Pagani. Ni förstår nog kvalitén på detta!

Svenska Koenigsegg kommer självklart ställa ut på mässan. Jag skrev och gissade på forumet luxury4play att Koenigseggs Agera S Hundra som jag själv dreglade över för drygt en månad sedan i Geneve skulle ställas ut. Jag fick svar med bara någon dags mellanrum. Min gissning var knivskarp och rätt! Det är en av de absolut sista möjligheterna för oss européer att se bilen på ”hemmaplan” innan bilen skäppas till sin förmodligen spänt väntande ägare i Hong Kong.

En rätt häftig detalj med Top Marques är att du om du är intresserad av en bil och självklart även god för den med råge, får chansen att provköra den på en äkta F1-bana. Det är nämligen så för er som inte känner till det att Monacos Grand Prix körs genom Monacos gator. Landet är inte större än 1 98 km2 vilket du med lätthet klarar att köra igenom på kort tid. Därför är banan inbyggd på stadens gator. Det är en rätt häftig känsla att åka bil på en F1-bana och se de röd/vit randiga curbsen som så många gånger genom åren slickats av både Michael Schumacher och Ayrton Senna.

Personligen har jag aldrig besökt Top Marques men jag hoppas och siktar på att göra det någon gång i framtiden. 

 

