Bugatti ”Hyper” Veyron – Kan det verkligen vara sant?

73126_242128215916070_1987800376_n

Det har ryktats fram och tillbaka den senaste tiden om att Bugatti planerar en total knock på allt och alla med en 1600 hk Bugatti Veyron. Nu har Bugatti släppt en ytterst oklar teaserbild, långt innan bilens spådda premiär på Frankfurts bilsalong som inte öppnar dörrarna förrän i September.

Bugatti bygger som vi vet i dagsläget bara en modell. Bugatti Veyron. Den finns visserligen både som coupé och cabriolet, trimmad eller original. Men det är inte mycket som skiljer bilarna åt. Ett otränat öga skulle exempelvis med lätthet missta en Grand Sport Vitesse med en vanlig Grand Sport. Men Bugatti har stora planer. Dels talas det om 16C Galibier, en lyxbil á lá Porsche Panamera fast värre och häftigare på alla plan. Denna bilen har det talats om i flera år men Bugatti och WAG har aldrig riktigt beslutat något om dess framtid. Därför har det kommit upp rykten som talar för att Bugatti bygger eller i alla fall planerar en Veyron som tar uttrycket ”Overkill” på allvar. Det talas om 1600 hk från en upphottad version av den W16 koloss som med hjälp av fyra turbo hjälper Bugatti Veyron till den vansinniga prestandan som bilen lyckats uppnå. I dagsläget pumpar de värsta Veyron-bilarna ut 1200 hk. Bara det är 200 hk mer än original Veyron gör. Nu ska man alltså kanske bygga en bil med 400 hk mer än den som tills för några dagar sedan kunde titulera sig världens snabbaste serieproducerade gatubil – Bugatti Veyron Super Sport. Detta kommer självklart påverka prestandan. Inte för att det kommer spela så värst stor roll. Jag menar, den hysterin av vem som har högst toppfart är helt vansinnig egentligen. 415 km/h som Veyron Super Sport gör är en toppfart du dels aldrig kommer uppnå och dels finns det inga ställen på jorden där detta rekommenderas. Det skulle väl vara VWs egna testbana då. Men hur ofta tar du och drar iväg på en spontanare till den banan egentligen? Nej det är nog mer en statussymbol än en nödvändig ”feature”. Men nog om vad jag tycker om dagens vansinne. Den nya bilen ska klara det som bara för några år sedan var omöjligt och du blev nästan korsfäst om du nämnde siffror i klass med detta. Hör här! 0-100 km/h på 1,8 sekunder. Vi talar alltså lägre klasser inom dragracing för att matcha detta. Toppfarten 288 mph översätts till 463!! Det är helt vansinnig siffror Bugatti siktar på! Jag har vid en eller två tillfällen sett en ”bil” färdas i sådana hastigheter. Bägge två var under dragracing evenemang. Jag kommer ihåg en av gångerna. Bilen bredvid fick problem och slog av nästan direkt. det såg ut som när du blir omkörd av en fullt gasande Kawazaki Ninja medan du är ute och promenerar i jämförelse mot den full gasande Top Fuel Dragstern som inte hade några problem. Över mål noterade den fungerande bilen knappa 470 km/h. Hade kunnat svära på att jag skulle med lätthet kunnat springa ikapp den lugnt glidande bilen i mål. Jag kan säga såhär, det hade jag inte kunnat. För den bilen som endast gasat några få sekunder noterade ca:320 km/h. Varför berättar jag detta? Jo för att sätta detta i perspektiv. För knappt 20 år sedan klarade de värsta bilarna ungefär 320 km/h. Nu klarar dom att hänga på Top Fuel Dragster. Visst behöver de fortfarande en extremt lång raka för att uppnå detta medan Top Fuel Dragstern gör detta på under 400 meter, men det är helt vansinnigt i alla fall.

Nåväl, vi får se inom de närmsta dagarna vad Bugatti har på gång. Jag kommer självklart skriva mer så fort ytterligare ledtrådar kommer till ytan.

Advertisements