Saleen S7 Twin Turbo – En av få riktiga jänkar-superbilar!

S7 TT

USA är kända inom bilindustrin. På senare tid mest för stora pickups och SUVar. Men back in the days var USA världskända för sina muskelbilar. Några få bilar jag älskar i denna breda skara är Dodge Charger, Plymouth Baracuda och Chevrolet Camaro SS. Men trots detta har amerikanarna nästan aldrig riktigt byggt en tvättäkta superbil. Tja Ford GT40 som spöade Ferrari på LeMans fyra år i rad efter att Enzo Ferrari dragit sig ur en pågående försäljning av Ferrari till Ford. Men sedan dess har det varit dött på superbilsfronten länge! Men det finns ett minst sagt våldsamt undantag…

Saleen S7 Twin Turbo heter bilen! Den ersatte Saleen S7 i produktion 2005. Man byggde bilen under fyra år i en strikt limiterad upplaga om endast 20 bilar. Som namnet antyder hade bilens enorma 7 liters V8:a parats med två stycken turboaggregat från Garrett. Effekten hamnade på 760 hästkrafter och hela 949 Nm vridmoment. Detta resulterade i att Saleen S7 Twin Turbo var en av de absolut kvickaste bilarna världen någonsin skådat! Toppfarten på ca: 399 km/h är än idag slagen av endast ytterst få bilar. Accelerationen från stillastående till 100 knutar avverkas på under tre sekunder! 2,8 sekunder för att vara noggrann! Dubbla hastigheten är du uppe i efter ytterligare 3.1 sekunder! Det är helt vansinnigt att bilen klarar 100-200 km/h på 3.1 sekunder om man tänker på det! Detta hjälpes mycket av att man lyckats hålla bilens vikt nere på en hälsosam nivå! Lätta 1.338 kg vägde bilen in sig på.

Bilen erbjöds även med ett ”competition package”. Beställde du detta fick du en effekt som skruvats upp till hela 1014 häskrafter! Det är en 33% ökning jämfört med den allt annat än blygsamma effekten S7 Twin Turbo utvecklade! Bilen fick även estetiska förändringar för att ge bilen ökad prestanda. Förändringarna omfattade: Omdesignade diffusers fram och bak, hårdare fjädring och spoilers fram och bak i kolfiber. 

Men allt har sitt pris och så är även fallet för Saleen S7 Twin Turbo! Då bilen såldes kostade den dig strax under $600.000! Vad det motsvarar i dagens penningvärde vågar jag inte spekulera i, men tar vi det i bokstäver istället för siffror så översätts det förmodligen till MYCKET!

Jag är inte ett stort fan av amerikanska bilar och muskelbilar. Jag finner inte riktigt någon finess i bilarna. Däremot tycker jag det är fantastiskt kul när USA lägger manken till och bygger en riktig, eldsprutande, bensinsvepande superbil! Trenden är idag positiv med tanke på att två av de absolut snabbaste gatulegala superbilarna i dagsläget kommer från USA. Jag talar självklart om Hennessey Venom GT som nyligen snodde 0-300 km/h rekordet från stackars Koenigsegg Agera R som inte fick behålla det speciellt länge! Och Ultimate Aero TT som under en tid snodde världsrekordet för högsta noterade toppfart för serieproducerade gatubilar från Bugatti Veyron.

Annonser