LaFerrari – Dyraste Ferrarin någonsin!

Global-Nyheter-2013-03-11-LaFerrari

Att Ferrari har släppt sin galnaste bil någonsin är det nog få som lyckats undgå. Att den är ett tekniskt mästerverk kombinerat med en av världens sjukaste monster till motorer är inte heller lätt att missa. Inte heller att jag personligen inte fallit för bilen än är lätt att missa. Denna artikeln tänkte jag däremot ägna åt detaljer som faktiskt ÄR lätta att missa!

På bilsalongen i Genève släppte Ferrari äntligen täcket på sin Enzo-efterträdare. Äntligen fick världen bukt på lite av den hysteri som Ferrari skapat genom att sakta men säkert släppa teaserbilder och smarrig teknisk fakta om bilen. Men en sak man höll väl bevarat var hemligheten om bilens faktiska namn! F70 som den lite löst hette i början blev med tiden F150. Ett namn som hölls fram tills dess att bilen täcktes av den 5:e mars klockan tolv svensk tid. LaFerrari som bilen heter, är den första bilen som sedan 1978 inte ritats av Pininfarina. Det är väldigt ovanligt med endast en Ferrari historiskt som inte ritats av Pininfarina. Den ritades av Bertone och heter Ferrari Dino 308 GT4. Resultatet av Ferraris egenritade bil är en bil som har 100% fokus på aerodynamik. Detta kan man ju säga vad man vill om…

En annan lite chockerande detalj är bilens vansinniga pris. Helt utan extra utrustning kostar bilen minst sagt saftiga 1,5 miljoner dollar. Men med dagens hysteri där det gäller att bräcka allt och alla kan man plocka på ytterligare 1,5 miljoner dollar i extra utrustningar. En listan är lång och du kan i princip göra bilen helt unik om plånboken bara tillåter det, men det gör den nog om du har lagt en beställning på Ferraris värsta gatubil i historien. Det enda du inte får välja nästan fritt är bilen exteriöra färg. Den erbjuds endast i tre färger! Röd, Svart och Gul. Dock är det tvetydiga rykten angående detta! På ett håll hörde jag att Ferrari erbjuder kunderna möjligheten att välja exakt vilken färg som helst, ja till och med tvåton likt Bugatti Veyron!

Trots det nästan sjuka priset har bilen lyckats sälja in sig hos tre svenska kunder. Precis som McLaren P1. Jag har inte riktigt koll på hur många Ferrari Enzo som såldes på den svenska marknaden då den släpptes. Men jag har aldrig sett någon Enzo i Sverige om man inte räknar bilmässor. Däremot känner jag till två svenskar som köpt varsin Ferrari Enzo. Den mest kände är Zlatan Ibrahimovic som fick en av de sista. Och den andra svenskägda Enzon är den som tyvärr delades på mitten i Kalifornien. Den ägdes av Stefan Eriksson som de flesta känner till som Tjock-Steffe.

Om tre LaFerrari nu har sålts på svensk mark gör det att bilen slagit igenom här hemma bättre än föregångaren. En framgång redan där!

Här är en liten del av de olika tillvalen som erbjuds till LaFerrari. (Ta priset x 7 så får du ungefärliga svenska priset.)

Carbon Fiber Rear Diffuser CEXD $248,267 (Naket kolfiber på bilens bakre diffuser)

Carbon Fiber Front $333,472 (Dyraste tillvalet)

Carbon Fiber Trim for Engine Compartment $137,440 (Naket kolfiber i motorrummet)

Scuderia Ferrari Shields on Fenders LOGO $11,620 (Två Ferrari-emblem framför förardörren)

Hela listan hittar ni här

Annonser