SRT Viper TA – Fast and Furious

Image0000215-640x426

Det är inte ofta som jag skriver om amerikanska bilar på min blogg. Dels för att jag finner dem totalt ointressanta i de flesta fallen, och dels för att dem sällan släpper något extra! Men du har SRT släppt ett helt nytt paket till Viper med namnet TA(Time Attack). Själva paketet är limiterat till endast 33 exemplar. Samtliga 33 bilar kommer vara samma ”Crusher Orange” färg. Som ni säkert förstår innefattar detta TA-paket förbättrad väghållning. Motorn i Viper är nämligen världens vridstarkaste sugmotor på 813 Nm. Bilen har en klassisk pjäs framför föraren. V10:an på 8.4 liter är helt vansinnigt stor. Förr i tiden när Chrysler ägde Lamborghini, bestämde man sig för att be italienarna att bygga en billig och maffig motor för en sportbil. Lamborghini satte igång och resultatet var en extremt enorm V10:a baserad på en lastbilsmotor. En av bilvärldens mest kända motorer kanske. Jag vet inte hur mycket sena Viper-motorer delar med den gamla men jag kan inte tänka mig att det rör sig om någon lastbilsmotor längre.

En bana där en annan jänkare visat sig snabb är Laguna Seca. Banan som ligger i Kalifornien är nog mest känd kuva åtta, korkskruven. en kurva i slutet av en halvlång raka som är helt blind och stupar nästan rakt neråt. Det närmaste jag kommit den kurvan är på olika bilspel. Det gäller att man har tungan rätt i mun när man kör in i kurvan. Mazda Raceway Laguna Seca som banan heter egentligen är lite som övriga världens Nürburgring. Många amerikanska bilar sätter tider just där och försöker slå varandra. Nya Vipern har gjort just detta. Den har snott varvrekordet från Corvette ZR1. Inte för att det är en utklassning direkt men Vipern satte iallafall en tid som lyder 1:33.62. Det före detta rekordet som ZR1:an hade löd 1:33.70. Så det är endast marginellt, but still faster!

Personligen har jag aldrig fantiserat om en Viper. Myten att amerikanska bilar ska vara hemska att slänga in i kurvor gör sig inte direkt bättre när man ser en Viper. Det är en bil med en extremt tung motor i fronten. Bilen driver på bakvagnen vilket öppnar för ofantliga eldhav och krascher. Det är inte riktigt min smak med en stor muskulös bjässe utan riktig känsla och finess. Men senaste SRT Viper TA är iallafall bäst hittills i mina ögon. Det är väl alltid något!

 

