Lamborghini Sesto Elemento

Sesto

Efter den totala urladdningen av extrema bilar som bilsalongen i Genève stod för, har det varit segt med nyheter. Jag tänkte därför passa på att skriva om en av världens mest extrema bilar – Lamborghini Sesto Elemento.

Det hela började som ett radikalt koncept. Lamborghini hade till Paris bilsalong 2010 tagit fram en überlätt bil som endast vägde 999 kg. Tillsammans med V10:an från syskonet Gallardo LP570-4 Superleggera, gav detta våldsam prestanda! Bilen var tänkt som ett koncept och var därför fri från allt vad regelböckerna säger en bil ska innehålla, en stor faktor till bilens sjukligt låga vikt. Bilen saknade krockkuddar och annan säkerhetsutrustning som krävs för att vara tillåten att framföra på gatan. Efter bilens världspremiär var det en grupp extremt förmögna personer som tryckte på Lamborghini att bygga bilen. Det ledde så småningom till att Lamborghini bestämde sig! En serie om 20 bilar ska byggas till kunder. Likt Lamborghinis tidigare framtagna specialbilar såldes självklart rubbet innan männen och kvinnorna ens börjat utforma första bilen för kundbruk.

För er som känner till Lamborghinis namntrend så vet ni att de allra flesta modeller i företagets 50 åriga historia har namn av tjurar. Den senaste tjuren att pryda en Lamborghini är Veneno som även betyder gift på spanska. Men Sesto Elemento tillhör den exklusiva skaran Lamborghini-bilar som bär avstickande namn. Sesto Elemento är italienska och betyder sjätte elementet. Kasta ett öga på det periodiska systemet så inser du att det är C (Carbon). På svenska är detta kol och syftet till namnet är att bilen består nästan till 100% av lättvikts materialet kolfiber. Detta har den fantastiska förmågan att vara flera gånger lättare än metall, samtidigt som det är flera gånger starkare! Detta gör att nästan samtliga topptillverkare av extrema bilar använder materialet numera. Problemet är att det är extremt dyrt. Men nu hade Lamborghini 20 kunder som alla uppgett sig vara villiga att betala prislappen som bestämdes till hela 2.2 miljoner dollar. En prislapp som för några år sedan endast satt på exklusiva hus och kanske extrema på sin höjd extremt exklusiva båtar. Lägg då till att kunderna fortfarande inte får framföra bilarna på allmän väg utan bilen är endast avsedd för banbruk, en aspekt som gör det hela ännu mer vansinnigt.

Sesto Elemento var vid bilens premiär lika extremt avstickande från normen precis som nyligen släppta Veneno. Den var så extrem att det endast fanns två läger. Antingen hatade du bilen för dess idiotiska prislapp och dess vansinniga design. Eller så älskade du att Lamborghini, efter all kritik om att ha förlorat sin själ efter VAGs uppköp av märket i slutet av 90-talet, äntligen byggt en bil som återigen är lika våldsam och skrämmande som Countach var då den kom. Ni kan ju gissa vilket läger jag tillhörde!

Lamborghini Sesto Elemento har en av världens vassaste prestanda. 0-100 km/h är bilens paradnummer. Med sin extremt låga vikt på under tusen kilo är den kapabel att avverka denna sprint på 2.5 sekunder! Detta har att göra med att bilen, likt nästan alla sena Lamborghinis är utrustad med fyrhjulsdrift. I och med att bilen är avsedd för bana är inte toppfarten något Lamborghini ägnat allt för mycket tid på. Bilen ska iallafall klara över 300 km/h. I Lamborghini-mått är detta nästan blygt men med tanke på att de flesta banorna runt om i världen inte har vansinniga raksträckor så är det inte speciellt nödvändigt med en vansinnig toppfart.

Att ta ut en speciell detalj jag tycker om mest med bilen är svårt. Hela bilen är ett konststycke. Ta bilens dubbla avgasrör som sticker upp under bilens spoiler som exempel. Det är så annorlunda att man bara måste älska det. Eller varför inte bilens ”stolar”. Jag väljer att sätta ordet inom citationstecken just därför att bilen har egentligen bara några mjuka kuddar satta direkt på bilens kolfiber struktur. Det är en så extremt rå lösning! Att välja detaljer är väldigt svårt. Hel bilens inredning är så rå och naken att den känns ungefär lika inriktad på sitt jobb som en hjärnkirurgs verktygsbord. Det finns liksom inget där bara för att. Allt har sin uppgift. I bilen har du en ratt, alltid bra att ha om en kruva närmar sig. En gaspedal som du stampar på om du kommer ur kurvan på tänkt sätt. Två paddlar bakom ratten, en för att växla upp och en för att växla ner. Och slutligen en pedal som klämmer bromsarna för att rädda ditt liv inför skarpa kurvor. And that’s it. Det finns ingen AC, det är en onödig lyx som bara väger extra, det finns inte heller någon radio. Denna väger också extra och dessutom. Vem i hela världen skulle vilja lyssna på musik när man några centimeter bakom sig, har världens vackraste privata symfoni som stämmer upp till skönsång så fort du får tung höger doja? 

Bilarna beräknas nå ut till sina ivrigt väntande ägare i mitten av detta året.

Annonser