Geneva International Motor Show 2013 – Bästa hittills!

IMG_0241

En gång om året reser jag till Genève för att beskåda bilsalongen. I år var det mitt tredje år och denna gången var helt klart vildast! Mässan stod för en rad världspremiärer av olika slag. McLaren P1 visade upp sig i produktionsform för första gången, Ferraris efterträdare till Enzo med det underliga namnet LaFerrari även så. Koenigsegg visade upp sin totalt 100:e bil – Agera S Hundra. Pagani släppte lös två Huayra utrustade med nya ljudsystemet och ”Track Pack”. Bentley släppte lös nya Flying Spur och Rolls-Royce visade upp sin helt nya Wraith. Mitt personliga favoritmärke Lamborghini hade fyra bilar på plats. Tre av dessa var det första gången jag såg. Monterns värsting var svindyra Veneno LP750-4, en bil gjord för att hylla Lamborghinis 50 åriga liv som superbilstillverkare. Bilen tillverkas endast i tre exemplar för kunder och priset ligger på skrämmande 3 miljoner euro + skatter per bil. Och ja juste! Alla är redan sålda!

Tuning fanns det gott om också. Den tveklöst vassaste tuningbilen stod Mansory för! Bilen var baserad på Lamborghini Aventador men helt i naket kolfiber. Motorn hade Mansory parat ihop med dubbla turbo för att krydda bilens redan innan vassa prestanda. Effekten var uppskrämd till 1250 hk från 700. Detta gav en 30 km/+ högre toppfart som nu låg på 380 km/h+. Prestandan var förbättrad från 2,9 sekunder från 0-100 Km/h till 2,6 sekunder.

Dagens tveklöst bästa ögonblick var när jag skulle fråga en man som visade sig vara Christian Von Koenigseggs pappa en fråga. Jag fick kontakt med honom vid Koenigseggs monter och började min fråga på engelska. Efter ett tag sa Jesper, en av mina kompisar jag var där med ”Du kan prata svenska Lukas”. Jag bytte därför helt spår och fortsatte det hela på svenska. Självklart underlättade det allt. Men det som var fantastiskt var att Jesko Von Koenigsegg, mannen jag pratade med och framförallt Christian Von Koenigseggs pappa, frågade om vi inte hellre ville komma in innanför avspärrningarna och ”slappna av lite”. Ett tillfälle ingen människa skulle låta rinna ut i sanden. Vi stod länge och pratade om Koenigseggs motorer och Christians arbete och ständiga strävan att aldrig vara nöjd med var han är. Efter ett tag tog jag tillfället i akt och smög iväg och tog lite bilder på bilens guldkantade interiör och andra detaljbilder. Innan för avspärrningarna kände man sig som en sann kung. Man hade svängrum i en annars trång och kokhet miljö. Och bara den lilla detaljen att samtliga utanför avspärrningarna, hade gjort nästan vad som helst för att vara i våra skor gjorde saken ännu sötare!

Tack Jesko Von Koenigsegg för en oförglömlig pratstund och upplevelse!

Det finns så extremt mycket att skriva om från den här dagen. Men jag tänkte främst ladda upp ett fett album med bilder jag tog från mässan! Vissa av bilderna är suddiga för att jag, klantig som jag är hade fingrat på linsen.

 

 

