Ferrari LaFerrari – Enzos ersättare har landat

image00017

2013 års upplaga av bilsalongen i Genève gick i hyperbilens tecken. McLaren släppte P1, Koenigsegg släppte sin Agera S Hundra och Lamborghini släppte sin vansinniga Veneno. Ferrari följde trenden och täckte av sin Enzo-ersättare. Kallad LaFerrari. Det betyder Ferrarin om man översätter det till svenska. Namnet var väldigt oväntat och fick sig en och annan törn. Men prestandan är desto svårare att prata dåligt om. V12:an bakom ryggen klämmer ur sig 800 hästkrafter och till detta har man 163 hk som plockas ur en elmotor. Det ger en maximal effekt på hela 963 hk. Nog för att skjuta bilen från stillastående till 300 km/h på 15 sekunder. Det är klart snabbare än konkurrenterna och nästan lika snabbt som Koenigsegg Agera R som gör detta på strax under 15 sekunder. Bilen är så nära en F1-bil du kan komma. Faktum är att LaFerrari faktiskt har mer effekt än Ferraris F1-bilar.

Prismässigt får du vara beredd att putta in runt 1,2 miljoner euro. Om du nu tog en snabb titt på kontot bör jag tillägga, samtliga bilar är sålda och dessutom måste du bli utvald speciellt av Ferrari för att få köpa en LaFerrari. Men det kanske visar sig vara ditt livs investering. Ferrari har ju ett ganska så galet andrahandsvärde speciellt juvelerna i Ferraris krona. Nåväl, bilen erbjöds bara i tre färger, röd, svart och gul. Och om du tar dig en titt på Ferraris extra utrustning till LaFerrari kan du lätt skrämma upp bilen närmare det dubbla priset. Något de flesta kunderna kommer göra. För är det något dessa personer har är det pengar. Den saken är säker!

Jag tror Sverige får ett litet antal LaFerraris men detta kan jag inte bekräfta. Har nämligen bara för mig att jag läst detta. Men man kan ju hoppas!  

Frågan är om man hade chansen och möjligheten, vilken hade man tagit av LaFerrari, McLaren P1 och Porsche 918 Spyder? Ett svårt val som jag gärna hade stått inför… 

Bilder:www.gtspirit.com

