Aston Martin Rapide Shooting Brake – Ritad av Bertone för att fira Aston Martins 100 års jubileum

aston-martin-rapide-shooting-brake-bertone-jet-2-2-1

För mindre än en månad sedan blev det klart att Aston Martin tänker visa upp en vässad version av Rapide. Bilen får likt tidigare Aston-modeller tilläggsnamnet S vilket betyder Sport om jag inte är helt ute och cyklar!

Nu kommer det även info via Autocar som säger att en specialbil kommer visas upp på Genèves bilsalong som slår upp portarna om endast 8 dagar. Bilen heter Aston Martin Rapide Shooting Brake. Ett långt namn på som passar bilens storlek väl. Personligen vet jag inte riktigt vad som gör en bil till en ”Shooting Break” men jag vet att jag gillar slutprodukten. Bilen är en hyllning till Aston Martin som fyller 100 år och även en hyllning till samarbetet mellan Aston Martin och Bertone som är 60 år gammalt i år!

Jag provsatt förra veckan Mercedes egna Shooting Break. Det var en Mercedes CLS 63 AMG Shooting Break. Du fick gott om plats i den och även ett förvånansvärt enormt bagageutrymme! Kul detalj var att förutom Edition 1-packetet bilen var utrustad med så var det i särklass dyraste tillvalet en lastplatta i körsbärsträ. Den gick loss på runt 45.000 kr. Inte kanske en stor del av slutsumman som låg norr om 1.300.000 kr, men saftigt för en träskiva i min mening!

Likt Aston Martin Rapide kan du räkna med god komfort och lätt in och urstigning med hjälp av bilens fyra dörrar. Vad som skiljer denna bil är att den har inte kanske fullt lika vackra linjer som en vanlig Rapide. Men jag har inte något problem med den alls. Jag gillar nämligen lite udda bilar. I profil är bilen framförallt baktill lik Alfa Romeo Brera och även Porsche Panamera Sport Turismo.

Motorn är samma som du finner i vanliga Rapide. Detta betyder att du har makten över en V12:a på 5,9 liter som utvecklar 477 hästkrafter!

Haken med bilen är att det är en One-off. Detta begrepp har jag förklarat tidigare i texter om Koenigsegg bland annat. Men vi tar det igen! En One-off är en bil som är fullt funktionell och byggs endast i ett exemplar. En konceptbil som byggs i ett exemplar brukar sällan vara felfri rent tekninskt. Titta bara på Volkswagen Golf W12 som såg ut att fungera men var fullständigt livsfarlig att köra för man hade endast tagit fram den för att visa något vågat och modigt. Men denna Aston Martin är alltså full funktionell. Vet inte om den är köpt eller kan köpas. Det kan hända att bilen ägs av Aston Martin eller möjligen Bertone. En sak är iallafall kristallklar! Jag ser verkligen fram emot att se bilen i verkligheten!

Bilder: www.gtspirit.com

