ABT R8 GTR – Påväg till Genève

abt_r8_gtr_front_02

ABT Sportsline är ett företag som jag fick upp ögonen för för ungefär två år sedan. Det var på 2011 års upplaga av bilsalongen där som jag först såg en Audi R8 som ABT lagt händerna på. Resultatet var fantastiskt! Jag är som ni kanske känner till inte det största fanet av tuningbilar. Det krävs att en bil verkligen träffar rätt i mitt hjärta för att jag ska uppskatta den. Något ABT lyckades extremt bra med.

I år kommer ABT Sportsline ställa till med brakfest genom att släppa en omgjord variant av den nyligen uppdaterade Audi R8. Motorn är i grunden Audis V10:a men med lite extra omsorg har man lurat upp den till 620 hästar. Det är hela 95 mer än V10:an levererar i original! Resultatet är att bilen numera klarar 0-100 på vansinnigt friska 3,2 sekunder. Den dubbla farten är du upp i redan 6,7 sekunder senare. Eller 9,9 sekunder efter att du pressat gaspedalen i golvet från stillastående. Toppfarten ligger på 325 km/h vilket är mer än nog.

Allt detta märker du först efter du startat bilen och åkt iväg. Det första du slås av långt innan detta som avslöjar att du inte sitter i någon vanlig R8 V10 är dels störtburen, 4-punkts bältena och alcantara-klädda racingstolar. Men framför allt bilens förgrymmade utseende! Stor vinge bak för att hålla står på bilen vid aktiv kurvtagning, råare kjolar runt om bilen och en ”racig” car diffuser som likt kjolarna består av kolfiber. Nya vassa fälgar sitter även på bilen. Och som att inte detta skulle räcka så har även ABTs trollkarlar trollat fram två extra pipor att spotta eld ur baktill. Dessa är monterade ovanpå varandra med viss lutning inåt! Allt detta trollande har resulterat i en bantning på hela 100 kg.

Jag har inte hittat något pris på vad det kostar att konvertera din R8:a som du nu känner är slö till en ABT Sportsline-variant. Men min gissning är att prislappen lyder: Mycket!

Bilder: www.gtspirit.com

 

 

