Hyllning: Pagani Zonda 760 LH

pagani-zonda-760lh-4

Då och då här på bloggen brukar jag hylla bilar som har varit speciella för mig, eller satt ett stort avtryck på omvärlden. Denna gången tänkte jag rikta blicken mot en bil som gjort båda. Pagani Zonda. Eller närmare bestämt Formel 1 föraren Lewis Hamiltons 760 LH!

I en tid som går mot mer och mer tekniska och automatiska växellådor för att skala tiondelar på växlingarna, har Lewis Hamilton lagt in en beställning på en av bilvärldens mest vansinniga kärror! En av de absolut sista bilarna som tillverkades av modellen Zonda. Namnet på bilen är Pagani Zonda 760LH. Siffrorna vittnar om effekten som du kan krama ur V12:an. LH är Lewis Hamiltons egna initialer, en exklusiv och unik touch!

Anledningen till att Zonda som tagit hela världen med storm ska upphöra i produktion är att AMG-maskinen man tryckt in i varje Zonda nu har gått i pension. Att byta motor för att hålla Zondan vid liv vore ett brott i min mening. Bilens själ är inget man kan byta ut mot något ens liknande!

Det som skiljer Lewis bil mot senare Zondor är växellådan. Istället för en tiondelssparande sekventiell låda med paddlar och hela tjosan, har Lewis, sann förare som han är! Valt att putta in en klassisk manuell låda. Ett helt klockrent val i min mening. Jag fick starka vibbar av klassisk superbil när jag förra året fick äran att krypa in bakom ratten på en Pagani Zonda F i Spanien. Visst är kvalitet något Pagani verkligen har. Något som exempelvis Countach, superbilarnas badboy totalt saknade! Men alla andra ingredienser var på plats. Även om nyckeln till bilen förmodligen var gömd i ett skåp på en annan våning och bilen förblev stående knäpptyst, fick man ändå känlsan av hur äkta denna bil var. Det var inte mycket till stoppning i bilens mörkbruna lädersäten med gula stygn för att hålla ihop ko skinnen. Ratten var smal och en blandning av kolfiber och kossa. Jag kände mig som om jag kunde stjäla uppmärksamheten från självaste Brad Pit any day of the week med ett verktyg som en Zonda F!

Det finns tyvärr nästan inga bra bilder på Lewis egna Zonda. Den är lila och har den råa ryggfenan i kolfiber som brorsan 760 RS introducerade. Det finns ett fåtal videos på youtube på bilen. Notera bilens vansinniga ljud vid växling. PANG!

Personligen tycker jag att Pagani efterträdare till Zonda, Huayra inte alls har samma glasklara utseende. Jag tycker den liknar en valhaj ganska mycket framifrån. Det säger jag på grund av dess små ögon med en mils mellanrum tillsammans med det stora ellips formade insuget som liknar en valhajs mun. Visst går det inte att neka bilens monstruösa prestanda och genialiska aerodynamik. Den håller för tillfället varvrekordet för gatulegala serietillverkade bilar som faktiskt går att äga och köra. Tiden lyder 1:13.8! Det säger inte mycket i sig. Men jämför med den banfokuserade McLaren MP4-12C som gjorde samma bana på 01:16.2 som dessutom är utvecklad på Top Gears egna testbana så är tiden vansinnigt grym. 

Pagani Zonda är en nu tyvärr pensionerad bil men den kommer alltid i all framtid anses av mig och faktiskt även de flesta bilälskare som den senare tidens kanske bästa och mest äkta superbil. Synd bara att jag aldrig någonsin kommer få äran att äga en…

