Spyker B6 – 911-dödaren från Holland?

856998_603312423016485_947457711_o-e1361298398535-640x374

Spyker har inte presenterat någon ny bil sedan 2010. Sedan dess har det hänt mycket på marknaden. Detta har Spyker uppmärksammat och ska snart, närmare bestämt den 5 mars släppa en ny bil.

Den nya bilen heter B6(än så länge) och är ämnad för att slå knock out på Porsches extremt lyckade 911 som varit med oss i 50 år nu. Det lär bli en svår nöt att knäcka. Porsche 911 anses av många som den ultimata sportbilen. En perfekt blandning av tysk kvalitet och rå prestanda! Men många inklusive mig själv, hävdar att en Porsche 911 saknar ”det”. På samma sätt som jag skulle välja en Lamborghini Gallardo över en MP4-12C som på alla vis är en bättre bil än Lamborghinin, så skulle jag hellre välja en motsvarande mer vulgär bil över en 911. Både McLaren MP4-12C och Porsche 911 är i min smak för fokuserade. Du vill inte ha känslan att ett gäng nobelpristagare i fysik iklädda vita rockar, har satt ihop din bil utan hellre ett gäng vansinniga galningar. Det blir liksom bara bättre. Svårt att förstå mitt resonemang? Let´s leave it then…

Spyker är ett bra exempel på ett märke som ger ut produkter med ”det”. Jag tror personligen att denna bilen kommer bli en succé just därför att den är vågad. Designmässigt finns endast en teaserbild på bilen i profil. Jag får lite vibbar från Lamborghini Miura. Vi får se den femte mars exakt hur bilen ser ut. Men den brant stigande framrutan och långa svepande aktern ger mig väldigt väldigt höga förväntningar och förhoppningar!

Motorn lär hämtas från Audi, det är nämligen så Spyker rullar! Lotten väntas falla på en V6:a. Vilken effekt vi talar om är inte känt i dagsläget. Men räkna med siffror som matchar eller till och med slår senaste generationens 911 (991).

 

