Geneva International Motor Show 2013 – En månad kvar till årets fetaste upplevelse

Genf

 

Dagarna flyger förbi och snart är det dags återigen! Min två år gamla trend att besöka bilmässan i Genève håller i sig fortfarande. Detta år har jag lurat med mig två kompisar som också är intresserade av extrema bilar! Jag kommer skriva om mässans värstingar inför mässan och självklart en sammanställning med egna bilder från spektaklet efteråt. Detta inlägg tänkte jag göra en sammanfattning av mässans absoluta höjdpunkter som i skrivandets stund är kända.

McLaren P1: Bilens premiär har länge varit spådd att ske just på Genève, men inget har varit spikat. Men förra veckan bekräftade McLaren själva vad alla trodde. Bilen kommer ha världspremiär på mässan. Det är inte bara en enormt kul personlig upplevelse utan även en enorm premiär för omvärlden. Den sägs vara värdig att ta över tronen efter giganten McLaren F1. Bara det liksom…

Ferrari F150: Ferrari Enzo II, F70, F150 eller Imola. Kalla bilen vad du vill. En sak är säkert! Få som är intresserade av extrema bilar sitter still och fint väntar på Ferraris efterträdare till Enzo. Bara bilens specifikationer får det att krypa i kroppen på en. Det talas om 950 hk totalt från V12:an och HI-KERS systemet. Denna effekt skall endast behöva dra en förvånansvärt låg vikt. 1280 kg talas det om. Bilen ska enligt uppgift klara Ferraris testbana Fiorano på 1 minut och 20 sekunder. Jämfört med Ferrari Enzo är det 5 sekunder snabbare!

Lamborghini: Lamborghini-fantast som jag är kan ni ju tänka er att jag alltid ser fram emot möten med dessa frustande tjurar. I år talas det om en jubileumsbil från Lamborghini för att hylla företagets 50 åriga historia som bilföretag. Vidare talas det om ett koncept baserat på Aventador fast med fyra dörrar. Kanske liknande gamla Espade eller konceptet Estoque? Nyligen släppta läckerbiten Aventador Roadster skall även finnas på plats. I och med Lamborghinis jubileum i år lär krut inte sparas i monter 1044. Det har inte sparats allt för mycket krut tidigare hos företaget heller. Aventador J var värst på mässan i fjol och året innan hade Aventador världspremiär.

Koenigsegg: Ingen information finns än att tillgå angående vad sveriges just nu enda biltillverkare kommer att visa. Men förra året lanserades Agera R (second generation) på mässan och den lär förmodligen finnas där i år. Om inte Koenigsegg planerat något annorlunda i smyg. Vi får vänta och se!

Pagani: Samma gäller för Pagani som för Koenigsegg. Ingen information finns. Inga rykten har heller kommit angående vad Horacio och männen och kvinnorna har planerat inför mässan. Men jag har en känsla av att den nyligen satta rekordtiden runt Top Gear Test Track är något som kommer uppmärksammas. Den var ju trots allt spektakulär, vansinnig, brutal, otrolig, tja näst intill omöjlig! Grattis Pagani kan man ju bara säga!

Bugatti: Fransmännen visade förra året världens snabbaste cabriolet. Veyron Grand Sport Vitesse. En mutant med både lite Super Sport och Grand Sport i blodet. 1200 hästkrafter och en toppfart som retar gallfeber på all övrig konkurrens, 410 km/h utan tak. 

Rolls-Royce: Höjdpunkten från BMW-ägda Rolls-Royce är det kommande monstret Wraith. Det kommer att bli företagets snabbaste och mest kraftfulla bil någonsin. Inte för att Rolls-Royce ofta förknippas med fart och prestanda. Men något kanske måste göras för att sätta käppar i hjulen för VAG-ägda Bentley som nyligen lanserat trimmade lyxcabrioleten Continental GTC Speed.

Bentley: När men talar om trollen! Bentley ska enligt rykten visa upp en ny Flying Spur på mässan. Och med detta struntar man i det tidigare låååånga namnet Continental GT Flying Spur och nöjer sig med Flying Spur kort och gott. Frågan är om det nya flygande sputet har vad som krävs för att spetsa vålnaden Rolls släpper lös?

Porsche: Porsche 918 Spyder kommer säkerligen bli en av företagets dyraste och vassaste bilar någonsin. Allt annat vore en flopp! Min kompis hade läst att Porsche inte kommer släppa bilen innan den slår allt på Nürburgring. Känns tyvärr som att vi kommer få vänta på en lansering om Porsche är så envisa att vara värst.

 

 

 

Annonser