Superbilens guldålder – Det vulgära och råa 90-talet

19901

Genom åren som superbilar har funnits har vi sett trender komma och gå. I början designades bilarna utan någon som helst tanke bakom bilen utan endast för att vara vackra. Ett perfekt exempel är Lamborghini Miura som hade formen av en flygplansvinge. Detta ledde till livsfarliga situationer vid högre farter. Numera har vi lite miljötänkande superbilar med hybrider och start/stop funktioner som blir allt mer populärt. Men det finns tio år i historien som bjudit oss på flera klassiska bilar som verkligen tog tag i alla sinnen en äkta superbil ska. Jag pratar om det vansinniga 90-talet.

Listan med extrema vagnar från 90-talet är lång. Jag tänkte därför lista dem kanske absolut bästa och skriva lite kort om varför jag älskar varje bil.

 Lamborghini Diablo – För mig är detta en av mina topp fem mest suktade efter bilar. Jag klömmer aldrig artiklar jag läste och klippte ut ur tidningar om bilen. Eller när jag såg en svart Diablo VT på somrarna komma åkande i närheten av där jag då bodde. Den Lamborghini som definierar en superbil bäst och samtidigt ”fungerar”. Storleken, Ljudet, den minimala komforten och dörrarna…Allt med Lamborghini Diablo skriker äkta superbil

ferrari_f50_HR_manu_03

Ferrari F50 – Med sin stora vinge och enorma V12:a var Ferrari F50 till utseendet en racingbil för gatan. Exakt vad Ferrari hade i tanken när dom byggde bilen. Men enligt många stora journalister ska motorn ha varit så rå att bilen nästan blev obehaglig att försöka tämja! Jeremy Clarkson från Top Gear sa en gång att det kändes som motorn var fastsvetsad direkt till förarens ryggrad. Jag älskar Ferrari F50 mest av alla ”moderna” Ferrari för att den är så skoningslös och vulgär. Föregångaren F40 tillverkades visserligen två år in på 80-talet men jag räknar den som en 80-talare och har därför inte med den på listan.

 

jaguarXJ220

Jaguar XJ220 – Jaguar släppte en superbil som satte skräck i konkurrenterna under 90-talet. En bil som ska ha varit usel att köra på grund av sin enorma storlek och som dessutom ska ha haft ett turbolagg av utomjordiska mått. Trots detta gick bilen som ett skott. Den hade faktiskt rekordet runt Nurburgring från 1992 till 2000. Tiden som sattes under normala tester matchar faktiskt moderna superbilar som Pagani Zonda. Jag har sett en XJ220 i verkligheten på en bilaffär i Tyskland. Det var en häftig upplevelse, nästan som att se en stor kändis på gatan. Man blev liksom paff att man stod där bredvid denna legendariska superbilen som tillverkats i så få exemplar.

 

1995_mclaren_f1_lm-pic-447711369678375888

McLaren F1 – Ingen lista som gäller superbilar kan vara utan McLaren F1. Det är fortfarande få bilar som lyckats slå den extrema fartbomben som McLaren F1 var och är. Faktum är att den är fortfarande världens snabbaste serietillverkade bil som inte är bestyckad med kompressor eller turbo. Ett rekord jag tror kommer stå sig länge till med tanke på trenden med turbo och kompressorer. Bilen är en rejäl bit bilhistoria och det märks tydligt i bilens värde. Det såldes förra året en McLaren F1 i England för sanslösa 3,5 miljoner pund. Du kan få en hel rad moderna super och hyperbilar för priset av en McLaren F1.

Bugatti-EB110-Wallpaper

Bugatti EB110 – Bugatti som länge hade varit ett dött lyxbilmärke återuppstod under 90-talet och man släppte en superbil. Den påminner mycket om Lamborghini Diablo men är mycket snabbare. Likt de flesta superbilar från denna åldern hade bilen en stor V12:a men denna var bestyckad med inte en två eller tre turbo. Nej EB110 hade FYRA turbo. Detta gjorde mycket för bilens prestanda. Den klarade 100 km/h på 3,2 sekunder och fortsatte i ett vansinnigt tempo upp till en slutgiltig toppfart på hela 348 km/h. Endast McLaren F1 hade värre prestanda. 

Mercedes CLK-GTR – Detta var egentligen en gaturegistrerad racingbil. Man byggde en begränsad upplaga av bilen för gatubruk för att reglerna sa att alla racingbilar i klassen man tävlade i måste finnas som gatubilar. Detta för att inte bilarna skulle vara för racingmässiga. För mig är bilen nästan mest känd för sin våldsamma flygtur på Mulsanne-rakan på LeMans på 90-talet. Bilen tillverkades i cabroilet och coupé för gatubruk och var bestyckad med en enorm V12:a från AMG med hela 612 hästkrafter. Den klarade precis den magiska 200 mph-gränsen (320 km/h).

9545

Porsche GT1 – Precis som föregångende bil var Porsche GT1 en gatuversion av Porsche Lemans-bil. Bilen tillverkades i 25 exemplar exakt som CLK-GTR eftersom reglerna för GT1-klassen i LeMans grävde detta. Och lustigt nog har även Porsche GT1 tagit sig en rejäl flygtur. Motorn är var inte en V12:a utan en sex-cylindrig motor på 3,2 liter med dubbla turbo. Den utvecklade 544 hästar och detta gav en toppfart på strax över 300 km/h. Accelerationen till 100 km/h var avklarad på under 4 sekunder.

 

 

 

Annonser