Geneva International Motor Show – Årets bästa dag!

Pagani-Huayra-Carbon-Edition-05

 

För två år sedan läste jag att Lamborghinis efterträdare till Murciélago; Aventador skulle ha världspremiär på bilmässan i Genève. Genast cirkulerade mitt liv runt detta fantastiska evenemang! Jag fick pappa med på grejen till slut och vi drog dit. Jag blev helt bortblåst av det hela. Kvaliteten på bilarna var bättre än jag någonsin kunde drömma om. Och storleken på mässan var bortom mina vildaste fantasier. Året hade flera vassa premiärer, Lamborghini Aventador, Ferrari FF och Pagani Huayra för att bara nämna några få!

Året därpå var jag och pappa på plats igen. Mässan hade vuxit ytterligare lite och kvaliteten hade vässats lite till. Kungen på mässan var enligt mig ett våldsamt och vågat koncept som senare såldes. En Lamborghini Aventador J. Ta en ”normal” Aventador och kapa både tak och vindruta och du har en Aventador J ungefär! Bilen såldes till en okänd kund för den vansinniga summan 2,75 miljoner dollar. Det finns bara ett exemplar på jorden och Lamborghini själva har svurit att aldrig bygga ett exemplar till. En annan taklös best som visades för första gången var Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse. Världens snabbaste serieproducerade cabriolet. Och förmodligen även den dyraste! Ferrari visade svaret på Aventador; F12 Berlinetta. Det kryllar av premiärer varje år från alla de mest vansinniga tillverkarna. Den absolut största anledningen till att jag i år igen ska dit. Detta år tar jag med mig två biltokiga kompisar och lämnar pappa hemma däremot.

Årets upplaga av mässan går av stapeln i mitten av Mars och vi ska åka dit den tolfte. Än finns det inte jättemycket information om vilka bilar som ska släppas på mässan. Jag har däremot fått bekräftat av Koenigsegg, Bugatti och Lamborghini att alla tre kommer vara med på mässan i år igen! Enligt en källa ska Ferrari visa sin efterträdare till Enzo på mässan. Bilen som nu verkar få namnet F150 istället för tidigare F70, lär bli helt och hållet vansinnig. Det talas om nära tusen hästkrafter på en näst intill fjäderlätt bil. Lamborghini kommer enligt rykten visa upp ett koncept baserat på Aventador. En fyrdörrars likt tidigare konceptet Estoque eller 70-talaren Espada. Om detta rykte är falskt eller sant vet jag inte, men jag ser verkligen fram emot att se bilen om det är sant! Pagani har ställt ut på mässan tätt intill både Bugatti och Koenigsegg och kommer även i år med största sannolikhet ställa ut något. Jag har dock inte fått svar från Pagani än. Om McLarens P1 är på mässan eller Porsches 918 Spyder vet jag inte heller. Men enligt Tim Burton även känd som: Shmee150 kommer båda finnas på mässan. Det finns verkligen hur mycket som helst att skriva om mässan. Så jag tänkte att jag avslutar lite snyggt med att tipsa er alla. Om ni någon gång har möjligheten att besöka mässan. Gör det för tusan! Det är extremt värt det!

