Happy New Year – Let us hope 2013 will be even better!

Stockholm

Året som gått har bjudit på många extrema bilar. Lamborghini har smygvisat Aventador Roadster för nyckelkunder runt om i världen och McLaren P1 har visats som koncept. Jag tänkte därför lagom till nyår blicka tillbaka på några bilar som jag tycker extra mycket om, och samtidigt blicka framåt in i 2013 som kommer att krylla av extrema bilar. 

2012

2012 har varit ett riktigt smörgåsbord av läckerheter. Ferrari släppte i början av året V12-värstingen F12 Berlinetta. En bil som ska slå knock out på Lamborghini Aventador. Bilen fick ett varmt mottagande från många håll och sålde bra. I vår kan vi räkna med att flera F12:or kommer rulla på våra svenska vägar också!

En stark konkurrent till Ferrari och Lamborghini är Brittiska McLaren från Woking. Företaget jobbar för fullt med att färdigställa sin efterträdare till den legendariska F1. Bilen visades på Paris bilsalong i September. Namnet P1 syftar på termen Pole Position som hämtas ur Formel 1. Det är den med snabbast kvaltid som får starta längst fram i startleden. Bilen är likt F1:an revolutionerande på det sättet att man inte ritat bilen och sedan format den efter vindtunneltester. Istället har man börjat med ett blankt papper och utifrån vad som är bäst aerodynamiskt har man skapat bilen. Det vassaste med bilen är dess utomjordiska down force. Vingen bak som går att elektroniskt vinkla efter önskad effekt ska kunna ge racingbilslik down force. Det är något gatubilar tidigare inte ens kunnat nosa på.

Min personliga favorit i alla kategorier är Lamborghinis värsta cabriolet någonsin. Lamborghini Aventador Roadster. Bilen har visserligen inte visats på någon bilsalong för allmänheten än. Men den lär dyka upp till nästa år på flera mässor. Jag kan skriva i dagar, ja nästan veckor om hur rå men samtidigt elegant bilen är. Men jag väljer att hålla det kort denna gången. Bilen kommer likt coupén vara bestyckad med Lamborghinis nya V12:a på 6,5 liter och hela 700 vacker sjungande hästar. Jag älskar att bilen är kantigare än föregångaren Murciélago. Något som får en att tänka på Lamborghinis tidigare monster som tryckt sig in i historieböckerna. Jag talar om Diablo som levde under hela 90-talet och inte minst den våldsamma och idiotiska men ack så underbara Countach som tog över efter Miura och i sin tur blev ersatt av tidigare nämnda Diablo. Jag ser fram emot att möta Aventador Roadster i Maj då jag drar ner till Genéve på bilmässa.

Vi får inte glömma Bugatti som stod för en cabriolet som får allt annat att verka långsamt. Jag talar om Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse. Den släpptes liksom Ferrari F12 Berlinetta på Genéve i Mars. Det är cabrioleten av världens just nu snabbaste serietillverkade bil Bugatti Veyron Super Sport. Motorn är den trimmade W16 pjäsen som utvecklar hela 1200 hästkrafter och 1500 Nm vridmoment. Vansinniga siffror! Prestandan för den öppna bilen är nästan samma som den med tak. Det betyder 2,5 sekunder till 100 km/h och en toppfart som är begränsad till 410 (I Super Sport 415 km/h). Detta för att garantera kundernas säkerhet…Veyron Super Sport är dock bevisligen snabbare än så, hastighetsrekordet som sattes av företagets testförare på VW:s testbana lyder 431 km/h.

2013

Nästa år kan vi se fram emot en Ferrari som ska ta över efter Enzo. Det finns två officiella bilder på bilen men dessa avslöjar ytterst lite. Vi vet däremot att bilen kommer ha HY-KERS system kopplat till V12:an. Det ska öka accelerationen till 200 km/h med flera procent jämfört med Enzo. Samtidigt som förbrukningen skall sänkas med hela 40 %. Det kommer bli ett äkta monster som samtliga konkurrenter kommer få rikliga mängder handsvett av. Namnet verkade länge bli F70, men nu ryktas det om F150. Ett namn som Ford givit till en pick up sedan länge… Även denna bil hoppas jag få beskåda under bilsalongen i Genéve.

Bugatti Hyper Sport är en bil som fransmännen verkar planera till bilmässan i Frankfurt nästa år. Det talas om 1600 hästkrafter och en toppfart på 460 blås. Det finns inte några exakta bilder på bilen och i mina öron låter det som något aningen vansinnigt. Och ja just det, 0-100 km/h ska avverkas på 1,8 sekunder!

Porsche 918 Spyder är Tysklands svar på McLaren P1 och Ferrari F70 (eller F150). Likt italienaren och britten kommer Porschen ha en elmotor ombord tillsammans med den bensinslukande pjäsen. Jag har sett en racing version av bilen, Porsche 918 RSR och den ser mycket lovande ut. Det säger jag som inte gillar många Porschar i övrigt. Alla tre är självklart mittmotorbilar!

Jag vill avsluta med att önska alla ett gott nytt år!

 

 

