Koenigsegg Agera R Hundra – Företaget firar hundra gatubilar med en riktig lyxbomb

533997_459375417431052_1917935761_n

Inledning

Svenska Koenigsegg har haft en knölig väg mot den framgång som märket nu uppnått. Höga kostnader, fabriksbränder och liten kundgrupp är bara förnamnet. Därför firas det extra när företaget bygger sin 100:e gatubil.

Fakta

Den hundrade produktionsbilen är en speciell bil. Bilen bygger på Koenigsegg Agera R 2013. Det betyder att bilen är bestyckad med de nya ihåliga kolfiber fälgarna och alla uppgraderingar från förra årets bil finns självkart på ”Hundra” som bilen döpts till. Effekten är maffiga 1140 hästkrafter som man kramar ur den 5,0 liter stora V8:an man bygger för hand på fabriken i Ängelholm. Allt är som vanligt hittills. Men tittar du på detaljerna så förstår du att det är en extremt exklusiv bil, till och med för att vara en Koenigsegg. Man har 24 karats blandguld på avgassystemet. En minst sagt stekig, men även funktionell funktion. Guld är nämligen en av de absolut bästa isoleringsmaterialen mot värme. Invändigt går bilen i samma guldtema. Både på instrumentpanelen och i bilens säten är trådarna som håller ihop det hela gjorda i 24 karats guld.

Prestanda

Koenigsegg Agera R är kanske den vassaste utmanaren till Bugatti Veyron när det gäller högsta toppfart för gatulegala produktionsbilar. I teorin klarar Koenigsegg Agera R 440 km/h. Detta är dock icke testat. Mycket på grund av Bugattis ägare Volkswagen som inte lär låna ut sin bana till Koenigsegg i första taget. Vad vi däremot vet är att Koenigsegg spöar Bugatti Veyron Super Sport i bland annat 0-300-0 km/h. Svensken klarar detta på blixtsnabba 21,19 sekunder, medan den förhållandevis överviktiga fransmannen kräver 25,3 sekunder. Det kanske inte låter så värst mycket. Men det är i själva verket en total utklassning. Detta är dessutom bara en av flera rekord som Koenigsegg slagit. Men toppfartsrekordet förblir tills vidare franskt.

Bilder: www.shmee150.co.uk

Annonser