Essen Motor Show 2012: MTM Audi R8 V10

Essen 2012 MTM Audi R8 V10 Coupe 001

Inledning

Året är packat med bilmässor över hela världen. Just nu är det en stor i USA. Los Angeles närmare bestämt. Men bilarna som nämns på min blogg är tyvärr inte närvarande med undantag för några få. Därför passar jag på att rikta uppmärksamheten till Essen i Tyskland. Där hålls nämligen en tuning mässa och en av värstingarna är MTM Audi R8 V10. Den tänkte jag presentera lite närmare nu!

Fakta

Trimföretaget MTM har gett oss flera vassa kitt till redan snabba Audi-bilar. Att dem nu ger sig på värstingen Audi R8 V10 är knappast nödvändigt, men väldigt roligt. Med hjälp av en uppgraderad ECU lyckas man nu krama ut 606 hästar från V10:an på 5.2 liter. Det är en rejäl skillnad mot orginalet som ”endast” ger ifrån sig 525 hästar. Resultatet är att bilen i Coupé form klarar 100 km/h på 3,5 sekunder istället för orginalets 3,9 sek. Utrustar du Spydern med samma kitt klarar du 0-100 på 3,7 sekunder jämfört med orginalets 4,1 sekunder. Cabrioleter är tyngre än sina takbestyckade syskon därför att man måste förstärka bilens konstruktion för att behålla bilens styvhet. Detta är orsaken till cabbens sämre acceleration. Toppfarten för båda bilarna är dock identiska. Hela 322 km/h istället för 313 km/h. Förutom uppgraderingar i motorn har man även fräschat upp bilens ostar. Däcken alltså. Nu har man fått ännu bredare däck för att hålla bilen under kontroll. Bilen är även sänkt 60 mm, men för en perfekt gatubil rekommenderas 20 mm sänkning. Det är inga konstigheter! I kittet ingår nämligen ett lyftsystem så du kan höja och sänka bilen. Avgassystemet är nytt förutom sista biten som är original. Men bilen påminner mer om en racingbil än en superbil. Det är för att MTM slängt på ett bodykit som innehåller bland annat den stora spoilern bak på bilen. Även en front-splitter i kolfiber sitter på bilen numera. Allt för att bättra bilens prestanda och väghållning. Inga siffror hittas tyvärr om hur mycket kalaset går på. Men jag kan iallafall tänka mig att en och annan R8 V10-ägare är hyfsat sugen på att slå till.

Bilder:www.gtspirit.com

Annonser