Extrem: RUF Rt-35

Inledning

Företaget RUF är en utav många som lägger ner mycket tid på att trimma och förbättra Porschar. Rt-35 är företagets jubileumsbil.

Fakta

Geneve Auto Show 2012 var en riktig höjdare med extrema bilar överallt. Porsche-trimmaren RUF hade en pampig monter med hela sex bilar på plats. Den värsta hette RUF CTR3 Club Sport och klarade hela 370 km/h. Men min personliga favorit var bilen som firade företagets 35-års jubileum av att trimma Porsche 911 Turbo. Namnet RUF Rt-35 avslöjar att det är en trimmad turbo och siffrorna, ja dem kan du själv lista ut vad dem står för! Bilen var mörkgrön med matta mörkgröna fälgar som gav starka militär-vibbar. Bilen finns att beställa som både coupé och cabriolet i en rad olika färger. Färgvalet för premiären var matchande med den första Porsche Turbon från 1977 som RUF lade sina händer på. En bit av historia right there!

Prestanda

Motorn i Rt-35 är en trimmad boxer sexa på 3.9 liter. Den utvecklar hela 650 hk och vansinniga 825 Nm vridmoment. Det ger bilen en prestanda som räcker och blir över! Toppfarten är hela 330 km/h. Endast 3,2 sekunder av ditt liv går åt för att färdas upp i 100 blås från att du står stilla.

Egen åsikt

Jag måste erkänna att Porsche inte är något av mina favoritmärken. Jag är väl kanske för lite lärd gällande den hyllade tysken. Men RUF Rt-35 är en imponerande bil. Jag älskar bilens ”ducktail”. Alltså bilens spoiler bak. Istället för en stor påsatt sak som förstör bilens linjer han man valt en spoiler som bara förstärker bilens linjer. Missförstå mig inte med stora spoilers. Jag tycker det ser bra ut när dom sitter bak på en vulgär bil likt Pagani Zonda eller någon värsting-Lamborghini. Men på en Porsche Turbo vill jag ha det ”cleant”.

Bilder: http://www.ruf-automobile.de/en/Rt-35-Anniversary.b9f3c.php

