Lamborghini Miura – The Mother Of All Supercars

 

Inledning

Det finns historiskt sett en hel del bilar som satt stora avtryck på superbilsvärlden. Nu ska ni få höra om den största av alla.

Fakta

Året var 1966 och Automobili Lamborghini S.p.a var endast tre år gamla. Man hade byggt 350 GT, en GT-bil avsedd för att knäppa Ferrari på näsan. Bilen presenterades i koncept form under namnet P400″ på den årliga bilmässan i Genève 1966. Designad av Marcello Gandini fick den ett extremt varmt välkomnade av journalister och publiken. Den var extremt revolutionerade designmässigt och motorns placering var något helt nytt. Den var nämligen placerad bakom ryggen på föraren och mellan främre och bakre hjulaxeln. Världen hade för första gången fått en mitt-motor bil för gatubruk. Detta är en trend som inte bara används än, utan förmodligen kommer fortsätta att användas långt in i framtiden. Den ger nämligen bättre viktfördelning. Tekniken hade länge använts inom racing, men aldrig kommit till gatubilarna förrän Lamborghini startade trenden. Bilen var så framgångsrik att den tillverkades till 1972 i olika versioner. Motorn var inte placerade på längden som moderna superbilar, utan på tvären. Efter det tog Countach över. Där har vi ännu en extremt viktig bil för superbils-historien. Men nog om Countach. Namnet Miura startade Lamborghinis tradition att döpa sina skapelser efter tjurar och tjurfäktningsrelaterade ting. Ferruccio Lamborghini som är skaparen av företaget var extremt fascinerad av tjurar. Emblemet på hans bilar blev därför en svart sköld med en guldfärgad attackerande tjur på. ”The raging bull” som Lamborgini ofta kallas. Namnet Miura kommer från tjurfarmen ”Miura Cattle Ranch” i Sevilla i Spanien. Bilen som tillverkades under sex år utvecklades till Miura SV. En 385 hästars bil istället för 350 som första generationen hade. Mellan dessa kom även en S med 370 hästkrafter. Dessutom fanns en del mindre upplagor av extrema Miuror. Totalt byggdes 764 exemplar av Lamborghini Miura. När bilen kom var det världens snabbaste gatubil med en toppfart på 276 km/h. I dagens mått är detta inte något imponerande. Men vid tillfället  var detta häpnadsväckande.

 

 

 

 

 

 

 

 

Lamborghini släppte 2006 visades en konceptbil av gamla klassiska Miura. Bilen förblev dock ett koncept och står nu på Lamborghinis museum vid fabriken. Den gjordes som en 40 års jubileumsbil för att hylla de 40 år som gått sedan premiären i Genéve 1966.

Kul detalj om bilen

Förr i tiden var man inte lika påläst om aerodynamik. Det visades bra av Lamborghini som hade lyckats designa Miura som en flygplansvinge. Det gjorde att bilens front i högre farter lyfte en aning. Inte optimalt vid kurvtagning kanske…

Egna tankar om bilen 

Det finns få bilar i historien som är lika viktiga som Miura. Och även få som lyckats fånga en äkta superbil så bra som Lamborghini gjorde med Miura. I mitt drömgarage skulle därför självklart Miura ha inte bara en utan flera platser. Jag har tyvärr aldrig sett någon Miura i verkligheten än. Men den tillhör helt klart en av historiens vackraste skapelser. Jag fullständigt älskar allt med bilen. Alla fel man gjorde med formen är helt underbara och livsfarliga. Bilen var trång och lät fullständigt vansinnigt mycket. Att äga en äldre Lamborghini ska också ha varit frustrerande. Bilen krånglade och var allmänt dålig. Dålig på ett underbart sätt. En äkta klassisk superbil ska skrämma dig och vara lite av en plåga. Därför är Lamborghini Miura den ultimata superbilen. Bortsätt från den härligt idiotiska Countach som tog över efter Miura.

Nedan hittar du ett antal vackra bilder på Lamborghini Miura

Annonser