Mercedes CLK-GTR – En riktig legendar

 

Inledning

Jag skriver då och då inlägg av personligare karaktär. Nu är det dags igen. Denna gången är det Mercedes CLK-GTR som skall hyllas!

Fakta

Mercedes-Benz dotterbolag Mercedes-AMG, som gett oss håriga lyxvagnar och brutala cabrioleter genom tiderna, har även stått för något helt vansinnigt! Jag pratar självklart om Mercedes CLK-GTR. En bil som tävlade i LeMans i slutet av 90-talet och även i FIA GT1 klassen för sportvagnar tidigare på 90-talet. För att bevisa att bilarna som tävlades inte var rena tävlingsbilar utan baserades på något vem som helst nästan kunde köra, så tvingades Mercedes tillverka 26 exemplar avsedda för vägbruk. Bilen tvingades bli aningen tamare. Inte alls speciellt mycket, det innebar installation av antispinn och en aning ljudisolering. 24 av de totalt 26 bilarna som tillverkades var vänsterstyrda. Endast två exemplar bygges som högerstyrda. En av dessa var beställd av bilgalningen Sultan Hassanal Bolkiah, mer känd som Sultanen av Brunei. Sultanen som utöver denna bilen, sägs äga flera tusen bilar av bland annat Rolls-Royce, Ferrari, Lamborghini, Cizeta…Ja listan är förstås lång! Bilen tillverkades som både coupé och cabriolet.

Motor

I gatuversionen satt en 612 hästars stark V12:a på 7 liter(6898 cm³). Bilen vägde dock betydligt mycket mer än racing-versionerna. 1440 kg istället för runt 1000 kg. Men faktum är att effekten var högre i gatubilarna. Bilen klarade 320 km/h vilket vid den tiden var respektabelt, inte bland de snabbaste, men helt klart kvick. 0-100 km/h var avklarat på 3,8 sekunder. En tid som är jämn med original Murciélagon som kom flera år senare. Det tillverkades även en ”Super Sport” som hade AMG:s större 7,3 liters V12:a i sig. Samma motor som Pagani Zonda använde sig av. I Super Sport-version utvecklade bilen hela 664 hk. Bilen fick en ny front och tillverkades i endast två exemplar.

Pris

Mercedes CLK-GTR slog rekordet för dyraste produktionsbil vid tiden. Priset låg på sanslösa $1,547,620. 

Minnen och åsikter

Jag har bara sett bilen i verkligheten en gång. På bilmässan i Stockholm 2006. Den stod tillsammans med flera andra värstingar i Auto Motor & Sports monter. I verkligheten upplever man verkligen dess racingbils-gener. Den är otroligt låg och bred. Man känner att allt i och på bilen är där för ett syfte. Jag kommer väl ihåg videon jag sett tusentals gånger om och om igen, på en Mercedes CLK-GTR LM som på Circuit de la sarthe i Frankrike banan där LeMans hålls. Får luft under sig i nära toppfart och flyger högt upp i luften och voltar flera gånger om innan den landar på fel sida av säkerhetsbarriärerna. Videon kan ni se här

 

 

Annonser