Bugatti EB110 SS – One of the all-time greats

Inledning

Bugatti byggde från början lyxbilar som retade kallfeber på bilar som Rolls-Royce, Maybach och Bentley. Men på senare tid har man köpts av VAG och börjat bygga världens snabbaste bil, Bugatti Veyron. Det är en bil man antingen älskar eller hatar. Personligen respekterar jag bilens prestanda, men samtidigt tycker jag den saknar ”det”. Och det är just ”det” som gör en superbil. Men i mitten av 90-talet var det annorlunda.

EB110 SS

En bil som jag endast sett en gång i verkligheten men inte kan få nog av är Bugatti EB110 SS. Den intruducerades på Genève mässan 1992 och var en sportversion EB110 GT. Istället för 560 hästkrafter hade man skrämt upp den 3,5 liter ”stora” V12:an till 620 hästar med fyra turbo. Tillsammans med detta slängde man även ur all onödig lyx ur bilen, vilket sparade 200 kg. Förutom en hel del inreding slängdes även fyrhjulsdriften ut vilket självklart var en stor del i viktsparandet. Bilen drev därför bara på den bakre axeln vilket gav bilen en än mer brutal känsla. Totalt bygges endast 139 st bilar mellan 1992 och 1995. 

Namnet

Namnet EB är initialerna för grundaren av Bugatti – Ettore Bugatti. Siffrorna 110 kommer från att bilen i vanligt utförande visades för första gången på Ettore Bugattis 110 års dag i Paris. SS är förkortning på Super Sport, ett namn som Bugattis värsta Veyron även fått ärva.

Prestanda

Bugatti EB110 SS föddes mitt i tiden för de råa och klassiska superbilarna. Den levde tillsammans med den legendariska McLaren F1, och den brutala Lamborghini Diablo GT. Det var en tid då bilarna som kom ur de passionerade fabrikerna i Italien, Frankrike och Tyskland alltid levererade produkter som skrämde allmänheten. Bugattin var helt klart något exklusivt och seriöst hot mot övriga konkurrenter. Den klarade av 100 km/h på 3,2 sekunder från noll. Den hade en toppfart som knäppte Lamborghini på fingrarna: 348 km/h.

Kändis som körde EB110 SS

En av världens bästa förare genom tiderna, och världens mest framgångsrika förare inom Formel 1 Michael Shumacher körde en knallgul Bugatti EB110 SS som vardagsbil.

Personligt minne

Den enda gången jag sett en Bugatti EB110 SS i verkligheten var på Stockholms Bilsalong 2006 när Auto Motor & Sport hade en monter med en silver CLK-GTR, en röd Porsche GT1, en Orange McLaren F1, en röd Ferrari 550 Barchetta och den Bugattiblå EB110 SS:en. En kantig och old school superbil som jag direkt utan att veta några siffror tänkte: Med den där neutrala och samtidigt råa looken måste den ha extremt våldsam prestanda. Jag visste vid tillfället inte riktigt hur exklusiv och brutal bilen faktiskt var. Det var för övrigt en extremt bra mässa med flera brutala bilar som jag aldrig sett efteråt. Ferrari FXX och Maserati MC12 i ett racingutförande var några av de råaste bilarna mässan erbjöd.

Annonser