Senaste nytt: Lamborghini Aventador Roadster – Premiär i Miami

 

Var och när?

Det har ryktats och spekulerats vilt angående premiären av Lamborghinis värsta roadster någonsin.

Nu har ett datum för världspremiären kommit fram. Spektaklet kommer att ske i Miami den 12 November. Det är oklart var exakt premiären sker, det finns nämligen flera möjligheter! En möjlighet är att Lamborghini Miami får äran att visa bilen först. Det är nämligen världens största återförsäljare av Lamborghini. En annan möjlighet är att bilen visas på Miami International Auto Show. Mässan går nämligen av stapeln 9-18 November. Det som talar emot det sista är dock att premiären inte sker förrän mitt under mässan. Vad som blir platsen för premiären är som sagt helt oklart, men ni kan räkna med att jag kommer att följa utvecklingen av denna nyheten noga för att ge er bästa och snabbast möjliga informationen.

Teknisk fakta

Lamborghini Aventador Roadster är personligen den mest efterlängtade bilen någonsin. Bilen kommer enligt källor ha ett tvådelat avtagbart kolfibertak. Efter Lamborghinis grova blunder med föregångaren Murciélago, som hade ett manuellt tygtak som du nästan var tvungen att antingen ha en hel besättning för att sätta upp, alternativt vara överbegåvad, ska nu lösningen vara mycket enklare och garanterat mycket snyggare. Bilen i sig kommer inte skilja sig från sitt takbestyckade syskon. Du får samma nyutvecklade 6,5 liters V12:a på 700 hästkrafter. Detta betyder att du kan, med en italiensk opera i ryggen färdas från noll till hundra på 2,9 sekunder. Den berusande konserten slutar inte förrän du färdas i över 350 km/h. Lamborghinis VD Stephan Winkelmann påstår att Lamborghini har tagit två steg framåt med Aventador.

Personliga minnen och åsikter 

Jag har massvis med minnen från Aventador. Jag var med pappa på coupéns premiär i Genève 2011. Anledningen till att jag föredrar bilen framför Murciélago är framförallt designen. Lamborghinis råa kantiga design som startade med vansinniga Countach är nämligen återfunnen med Aventador. Missförstå mig inte, Murciélago är en extremt grym kärra med. Men Aventador är många gånger råare på alla plan! Den fångar en klassisk Lamborghini på ett perfekt sätt. Jag var även på Lamborghini Stockholm när bilen för första gången var på svensk mark. Jag och en kompis hade turen att få provsitta exemplaret som stod i utställningshallen. Det var otroligt häftigt! Året efter premiären i Schweiz var jag på plats igen för att få se Aventador J. Likt Gallardo konceptet ”S” saknar denna inte bara tak utan även vindruta. Flera tuningföretag hade även versioner av Aventador på plats.

Pris

Vad priset på Roadstern hamnar på är inte klart än. Räkna med ett par hundratusen över coupén. Det betyder alltså nära tre miljoner kronor i Sverige.

 

Bild: www.teamspeed.com

