Bugatti 16C Galibier

Historia

Bugatti har en lång historia av att bygga extremt exklusiva bilar! Märket grundades år 1909 i Molsheim. Från början låg fabriken på inom tyskt territorium, men efter första världskrigets slut blev området franskt. Bugatti ingår numera i WAG vilket har gjort Bugattis värstingbil Veyron möjlig. På senare tid har Bugatti halkat in på spåret som leder till världens högsta toppfarter, visst lyxen är fortfarande en stor del…Men paradnumret är dess motor och brutala fartresurser.

Namn

Nu arbetar företaget på en lyxbil som ska skoningslöst krossa allt motstånd. Bilen heter Bugatti 16C Galibier och är hittills endast ett koncept. Namnet går att bryta upp i två delar för att förstå dess innebörd. 16C antyder på antal cylindrar och Galibier är namnet på en bergskedja som går i franska alperna nära italienska gränsen.

Lyxklumpen

Bilens öde har än inte bestämts, men byggs bilen kan vi nog räkna med att den finns på marknaden 2015. Då förmodligen med namnet Royale, som sträcker sig tillbaka till ultra exklusiva limousinen Type 41 Royale från 1930-talet. Motorn i konceptet var en dubbelturbo V8:a på 8 liter, likt den i Veyron men med två turbo mindre än Veyrons fyra. Effekten ska vara runt 900 hk vilket inte bara gör bilen extremt exklusiv utan även extremt snabb. Målet för projektet låter enklare än det i praktiken är: Att bygga världens vräkigaste lyxbil. Effekt och toppfart sägs vara lik hypersyskonet Veyrons vilket betyder runt tusen häst och en toppfart runt 400 knyck. Om det är svårt att ta till sig att en modern hyperbil klarar detta är, då är det näst intill omöjligt att ta till sig att Bugatti planerar en extrem limousin som ska klara samma sak. Men Bugatti är ju också lite galna med sina idéer.

Vackra detaljer

Bilen är full av smaskiga detaljer. Ett exempel är den gammaldags tvådelade motorhuven, eller de sammanlagt åtta avgasrören (fyra på var sida). Invändigt andas allt top of the line lyx med läder av den allra bästa kvalitén och exklusiva träsorter. En av mina personliga favorit detaljer är ”ryggraden” som går längst bilens. Den är inspirerad av Bugatti Type 57 S Atlanic (Världens dyraste Bugatti). Den andra detaljen jag fallit extra för är mittkonsolen. Inget jag tidigare sett i en bil andas mer connoisseur än den feta träkonsolen. Och inte nog med att du får en galen bil, du får även en klocka som får vilken Rolex som helst att se ut som någon falsk klocka köpt på marknad i Thailand. Sedan när du sätter dig i din bil igen, kan du knäppa av uret från armbandet och sätta fast i bilen.

Utseende

Visst, bilen är endast ett koncept vilket betyder att själva produktionsbilen kommer förmodligen skilja sig, på gott och ont. Men bilden högst upp på sidan ger mig farligt starka vibbar av en geting allergisk Bentley Continental GT som just blivit stucken av en bålgeting. Jag tycker inte om bilens yttre, jag bör även tillägga att jag inte tycker Veyron är speciellt snygg heller. Invändigt är bilen däremot helt underbar enligt mig.

Pris (If you have to ask…)

Prismässigt lär bilen vara så långt före sina konkurrenter från Rolls-Royce och Bentley som dess astronomiska toppfart. Räkna med dryga priset av vad du nu får betala för en Veyron. Vi lär hamna på drygt 1 miljon Euro. 

Annonser