Koenigsegg Agera R – Veyron-dödaren?

Vad är detta?

I det senaste avsnittet av Car and Driver: Abroad, kör Jethro Bovingdon Koengisegg Agera R. Det är ett extremt sevärt avsnitt där han inte bara släpper lös alla 1140 hk på Koenigseggs egna flygbana, utan även kör ett par varv runt Ring Knutstorp. Tyvärr kan jag inte lägga upp klippet därför att min version av wordpress inte har videopress. Men jag kan däremot länka videon.

Fakta om bilen

Koenigsegg Agera R är det senaste fabriken i Ängelholm erbjuder. Bilen är liten och byggd med extrema material vilket håller ner vikten till låga 1 474 kg. Receptet som lyder twinturbo V8, 5,0 liter, 1140 hk och 1 474 kg gör att bilen i teorin ska klara hela 440 km/h i praktiken. Inget är bevisat än, men jag tror helt klart att bilen, om utrymme ges är kapabel till detta. Om det finns någon bil på jorden som skulle klara att på ett säkert sätt slå Veyron Super Sports befintliga rekord på: 431 km/h(267.81 mph), så är det i mina ögon just Agera R. Bilen har visserligen lite lägre effekt än fransmannen, men svensken har helt klart mindre övervikt att bära på, 364 kg mindre faktiskt.

Pris

Bilen kostar $1.450.000 innan lokala skatter och avgifter, vilket gör bilen till en utav de absolut mest exklusiva och dyraste bilarna som tillverkas just nu.

Länk

Videon jag talar om hittar ni här.

