Koenigsegg Agera R – Vad tusan är detta!

Inledning

Svenska Koenigsegg är något vi svenskar kan vara stolta över. En liten men väldigt potent bil tillverkad på gamla F10. Ängelholms nu nerlagda flygflottilj. En liten upplaga bilar tillverkas av handplockade personer. Företaget har bjudit upp till riktigt rafflande fighter om om titeln: Världens bästa superbil flera gånger.

”Fakta”

Bilen ni ser på bilden är inte någon riktig producerad bil. Därför är allt om bilen bara rykten och spekulationer. Men ska man tro det senaste så är bilen beställd av en okänd kinesisk kund via FFF-Automobile. Bilden visar en Koenigsegg Agera R med de nya kolfiber fälgarna som introducerades till andra generationens Agera R på Geneva Auto Show 2012. Dessutom har bilen bestyckats med en fena likt den man hittar på Pagani Zonda 760 RS. Vidare har bilen en ny lägre och råare front tillsammans med ett luftintag på taket som påminner mycket om McLaren F1. Själva spoilern ser ut att sitta fast på en stora fenan som går över motorrummet. Det hela ser ut att bli en vansinnig blandning av kolfiber och svenskt ingenjörskunskap.

Siffror

Ryktet menar att bilens motor kan vara uppdaterad ytterligare jämfört med andra Agera R-bilar. Det sägs röra sig om samma V8:a på 5 liter bestyckad med dubbla turbo. Men den ska ge ifrån sig vansinniga 1400 hästkrafter – Sug på den Bugatti! Vad detta skulle betyda prestandamässigt är okänt. Men med tanke på alla rekord Koenigsegg redan slagit med Agera R, så kan vi lita på att en uppdaterad och trimmad variant skulle vara helt otroligt snabb.

Pris

En Koenigsegg Agera R kostar ca: $1,7 miljoner. Då talar vi om en vanlig Agera R. Detta rör sig om en specialbyggd Koenigsegg efter krav och önskemål av kund. Vad en sådan kostar är det nog bara Christian Von Koenigsegg och kunden själv som vet. Det finns en annan speciell Agera R beställd av en kines. BLT heter den och du kan läsa om den här.

Minne

Jag kommer väl ihåg när jag var med familjen på bilsemester i Skåne. Vi åkte först till några vänner på västkusten där vi förövrigt såg kanske den första Volvo XC90:an köra långt innan någon officiell visning. Vi åkte sedan ner till Skåne när vi hälsade på kusiner och vänner i bland annat Falsterbo. Vi hade extrem tur som var där exakt rätt till Falsterbo Car Show. Men när vi var nere i Skåne började jag luska upp info om var Koenigsegg höll till. Detta var i början av 2000-talet för att det var innan branden som härjade i februari 2002. Jag min syster samt min pappa åkte runt och letade efter fabriken utan några bättre ledtrådar. Vi sprang nästan på den mitt ute i ingenstans. Det var en röd gammal lada med endast en skylt med ordet Koenigsegg på. Vi stannade till, dörren till ladan var öppen och därinne stod två ej färdiga bilar och blev monterade. En person såg oss och stängde snabbt dörren. Vi gick in i vad som var ett litet showroom i anslutning till fabriken. Där inne hade de en Koenigsegg CC S8 bakom avspärrning. Det stod även några andra bilar i lokalen, men Koenigseggen var ju ”The grej of the day”. Vi tittade och fotograferade bilen när ingen mindre än Christian Von Koenigsegg själv kom gående. Jag kommer inte ihåg varför, men pappa och Christian började iallafall prata lite smått och jag stod där och fullständigt beundrade denne man. Vi köpte två affischer av bilen som vi fick rabatt av Christian personligen för. Jag kommer sent glömma den upplevelsen. Det var så himla härligt att vara inne på en av världens vassaste bilars födelseplats och bara av en ren slump stöta på mannen bakom det hela.

Bild: www.gtspirit.com

Annonser