Pagani Zonda Cinque – One of the big boys

Inledning

Ofta producerar de minsta tillverkarna halvdåliga bilar. Bilar som ofta går sönder eller beter sig illa vid lite aktivare körning. Men då och då kommer det fram tillverkare som läst på och vet exakt vad som krävs. Sveriges stolthet Koenigsegg är helt klart ett sådant fall. Italienska Pagani är även det ett perfekt exempel på små tillverkare som gjort sin läxa.

Historia

Företaget har sin lilla fabrik i norra Italien, mitt i superbils-godispåsen. I närheten hittar vi både Ferrari och Maserati, liksom Lamborghini. Startat av Argentinaren Horracio Pagani, som haft en livslång dröm att tillverka sin ultimata superbil. Efter att ha jobbat med materialutveckling på Lamborghini, slutade han och startade 1992 Pagani Automobili S.p.A.

Horracio släppte sin Pagani Zonda efter sju års utveckling. Pagani kom som en blixt från en klar himmel, och blev snabbt erkända som en av de tyngsta namnen inom industrin. Det finns massvis med versioner av Zonda i olika stora motorer, men alla använder samma AMG-V12:a.

Paganis bästa

Pagani Zonda Cinque heter den versionen som jag personligen suktar mest efter. Det är en ultra-exklusiv bil som tillverkats i två olika varianter, coupé samt cabriolet. Namnet Zonda kommer från en vind som blåser över Argentina. Cinque är italienska och betyder fem vilket syftar på antalet bilar byggda. Det finns fem coupé och fem cabriolet bilar i hela världen. Detta gör Zonda Cinque till en av världens mest exklusiva bilar. Inte minst eftersom priset per bil låg på 1 miljoner brittiska pund. Bilarna är vita med naket kolfiber på stora delar av bilen, samt en röd stripe längs bilen. Kungafamiljen i Qatar hade en Pagani Zonda som heter Uno. Bilen är turkos och är inte någon äkta Cinque. Den ser ut som enm men är från början en Zonda F Roadster som krockades och togs tillbaka för reparation, men då köptes och specades om till en Cinque Roadster. Det senaste om Zonda Uno är att den nu bor i Shanghai hos någon okänd rik kines.

Nakna siffror

Pagani Zonda Cinque använder V12:an från AMG som är på hela 7,3 liter. Till Cinque trimmade man den till 678 hk. Med hjälp av exotiska material fick man en lätt bil med otrolig prestanda. Bilen gör 0-100 km/h på 3,4 sekunder, toppfarten är inte lika viktig, allt du behöver veta är att du på svenska vägar skulle förmodligen bli av med körkortet om du låg på full gas i tvåan – då har du fyra växlar kvar om du skulle vilja leka lite friskare.  Coupén kostade 1 miljon pund som jag tidigare nämnde. Roadstern kostade mer, inte heller så lite mer, 1,3 miljoner pund – Båda siffrorna är innan lokala skatter.

Personliga åsikter

Jag har länge älskat Pagani Zonda i alla olika utföranden som fabriken hostade ur sig. Men något hände när jag såg Cinque på bild första gången… Jag var helt förälskad! Jag älskar hur rå och brutal den ser ut. Nya superbilar går mot att bli allt tamare och användarvänliga vilket jag inte riktigt tycker om. Jag har aldrig sett en Cinque i verkligheten, och det kommer jag nog heller aldrig få göra. Jag har dock sett två stycken Pagani Zonda i mitt liv. En underbar ”Back to its roots-superbil”.

