Lamborghini Murciélago – Om djävulen själv får välja

What would Jesus do?

När biltillverkare släpper en ny modell brukar det göras med någon slogan, antingen för hela märket eller ibland för själva modellen. Volvo är kända för sin säkerhet så det brukar ofta handla om just detta. Lamborghini däremot, dem är kända för vansinne och galenskap.

Så när Lamborghinis före detta flaggskepp Murciélago släpptes, tog man del av en känd samling ord. Inte guds budord, nej för tusan! Man tog hjälp av motsatsen för att beskriva sitt nyfödda monster – De sju dödssynderna. Det är med andra ord den ultimata bilen för djävulen. Beslutet att använda dödssynderna i sin release av bilen är enligt mig en av de coolaste ”movesen” av någon biltillverkare.

 
Fakta om monstret.

Bilen som faktiskt designades av samma man som gett oss smått underliga Audi A2, är en av mina absoluta favoriter. Med sin nästan tio år långa livstid hann man med flera versioner av bilen. Det hela började med originalet 2002, V12:an vred ur sig 580 hästkrafter som på sin tid var respekterat. Sedan fanns det en Roadster. I samband med Lamborghinis 40 års jubileum släppte man en begränsad upplaga med vit inredning och en blå/grön lack. Sedan kom LP640 i både coupé och roadster. Mot slutet av sitt liv k0m sedan Superveloce. Den använde den något större 6,5 liters V12:an som introducerades med LP640:an. SV:n var begränsad till 350 ex, men Lamborghini byggde knappt hälften. Murciélago SV kan du läsa om här. Detta är endast ett fåtal av alla modeller Lamborghini Murciélago utvecklades till under sin livstid.

Minnen.

Jag har massvis av minnen från Murciélago. Ett av mina största minnen är när jag var inne på före detta Lamborghini Stockholm, som låg tillsammans med Bentley på hörnet av Strandvägen/Artillerigatan i Stockholm. Jag och en kille till från klassen skulle till Nordiska museet på en utställning om Slaget vid Poltava som skedde 1709 – Lite annat än bilar har tydligen också fastnat under åren. Vi åkte tillsammans med en lärare och när jag fick syn på Den gula Murciélagon i fönstret på lokalen beordrade jag min lärare att stanna. Vi plingade på och fick kika in. Kommer så väl ihåg Murciélagon som stod där och såg nästan ut som ett mäktigt lejon på något Zoo i någon storstad. Under min högstadietid hände det inte bara en och två gånger att jag på idrottstimmen tog cykeln in till lokalen bara för o trycka min näsa mot fönstret och beundra. Jag har nog sett den gula Murciélagon och den svarta Gallardon som brukade stå där, ett antal hundra gånger.

Sedan kommer jag ihåg när jag och min kusin gick på seglarläger och jag avslutade lägrets första segling med att få en båt i huvudet. Jag kan inte så mycket om båtar, men vet att det var en Tvåkrona. Jag fick iallafall se mig slagen av båtens tyngd, och har fortfarande ett stort ärr från de 11 eller 12 stygnen som blev resultatet. Men det viktiga var presenten jag fick av mamma efteråt. Jag fick nämligen in första 1/18 modellbil som var en orange Murciélago. Jag har fortfarande kvar bilen och kommer nog inte göra mig av med den på väldigt länge.

Ytterligare ett minne jag har av bilen är när jag sommarjobbade och gjorde en undersökning om vilka kunder som köper de olika bilarna. Jag hade allt från Skoda till Lamborghini. Jag satt på kontoret som då låg på Norrlandsgatan och gick raskt ner till Lamboghini Stockholm. Jag blev insläppt och fick tala med den trevliga Finlandssvenska damen som jobbade där då. Vi talade och jag antecknade. Jag fick till och med tillfälle att provsitta bilen. Jag var såklart helt ställd när jag satt bakom ratten på min drömbil. Med åren har jag suttit i flera Lamborghinis, bland annat efterträdaren till Murciélago – Aventador. Men upplevelsen från Murciélagon var helt klart häftigare. Jag var ganska mycket yngre och det var lite som att få träffa sin idol som man läst allt om och följt så mycket man kan.

Nedan hittar du några av bilderna från broschyren på Lamborghini Murciélago

 

