Geneva Auto Show – Heaven is a place on earth

Den bästa platsen jag någonsin besökt är i Schweiz, närmare bestämt Geneva Auto Show. Min totala förälskelse till en av Europas stekigaste bilmässor skedde 2011.

Jag hade fått nys om att Lamborghinis länge efterlängtade Aventador LP700 skulle visas just där först. Jag läste och läste nästan allt om tidigare upplagor av mässan. Jag och pappa stack tidigt på morgonen till Arlanda för att hoppa på planet direkt till Genève. Visst hjälper det att vara intresserad av bilar om man ska på denna mässan, men det är inte nödvändigt, iallafall tror inte jag det.

Det extraordinära med just Genèves mässa, är antalet exklusiva och underbara bilar. Du ser det senaste från Rolls-Royce, Bentley, Ferrari, Aston Martin, Lamborghini och Bugatti för att bara nämna några. Mässan går varje år i början av Mars i PalExpo som är en enorm lokal i anslutning till flygplatsen. Så nära att du inte ens behöver gå ut i friska luften när du ska flyga hem igen. Mässan 2011 visade Ferraris familjebil FF och som tidigare nämnt Lamborghini Aventador LP700 för första gången – Jag blev så såld på det hela att jag året därpå återvände.

2012 fick jag se Bugatti Veyron GrandSport Vitesse som du kan läsa om här. Och även den osannolikt vulgära och underbara Aventador J som såldes till en kund som enligt rykte bor i Gibraltar. Den bilen är kanske Lamborghinis mest spektakulära skapelse någonsin. Lamborghini ska ha lovat kunden att aldrig någonsin bygga ett andra exemplar av Aventador J. Känner du inte till Aventador J än och vill läsa lite om den så kan du göra det här.

Nu har jag bestämt med en av mina absolut närmaste vänner som är lika galen i bilar som jag själv, att vi ska besöka 2013 års mässa tillsammans. Vad vi kommer att få uppleva där är än okänt, men rykten säger att Lamborghini kommer visa ett koncept byggt på Aventador men med fyra säten och dörrar istället för två – En långdistansrobot helt enkelt. Vad italienska Pagani som alltid ställer upp på mässan visar är inte känt, inte heller svenska Koenigsegg bidrag är känt. Men de båda bilarna har stått vägg i vägg på de mässorna jag besökt så jag vågar nästan lova att de kommer ställa ut igen.

Självklart kommer massvis av bilder från mässan komma upp på bloggen. Men då får ni hålla er till Mars. Under tiden får ni njuta av bilder jag själv tagit från tidigare år av mässan.

