McLaren F1 – Bäst genom tiderna

Jag har tänkt att ha en ny vinkling på delar av mina inlägg. Lite mer personliga åsikter istället för kall fakta som inte säger hela sanningen. Dessa inlägg kommer handla om bilar genom historien som satt avtryck både på mig och omvärlden.

Engelska McLaren har en lång erfarenhet av motorsportens mest prestigefyllda klass, nämligen Formel 1. Men genom historien har det lilla företaget från engelska Woking producerat bilar för gatubruk. Den som i särklass har satt störst avtryck på världen är McLaren F1.

Bilen är skapelsen av geniet Gordon Murray som nu bygger på en revolutionerande elbil som skall lösa alla problem med fossila bränslen och kostnader som, bilvärlden nu tvingas tacklas med.

Men åter till McLaren F1! Bilen producerades i sex år mellan 1992 till 1998 i endast 106 exemplar, och då är racingversioner och prototyper inräknade! Det finns endast71 McLaren F1 avsedda för gatubruk producerade. Fördelade på tre versioner. Med hjälp av otroligt låg vikt på endast 1,062 kg, och med en brutal V12:a från BMW på hela 627 hk blev McLaren F1 något att frukta om man körde något från italien. McLaren är än idag världens snabbaste sugmotorbil efter ett rekord som löd 390.99 km/h med varvstopp borttaget.

Vad är det som är så unikt?

Först och främst är förarens position unik, man sitter nämligen mitt i bilen en bit framför de två passagerarna. Detta gav extremt bra viktfördelning och med föraren i mitten en optimal position för att känna var exakt bilen ligger på vägen. Vidare är bilen smetad i motorrummet med det bästa värmebortstötande materialet människan känner till. Nämligen guld. Bilen har alltså guld till ett värde av 6000 pund i motorrummet (om jag inte minns fel). Bilen var ett så stort kliv från vad som alla trodde var möjligt. Men med prestige och rekordslakt kommer självklart ett saftigt pris! När bilen lanserades var priset US$970,000 USD vilket på den tiden var långt över något från Ferrari och Lamborghini.

Den kanske mest kända McLaren F1-föraren är ingen mindre än Mr. Bean eller som han egentligen heter Rowan Atkinson. Han köpte en vinröd/lila McLaren F1 som han senare krockade. F1 nummer två i ”Beans” ägo ska även den ha krockats.

Egna minnen av McLaren F1

Jag kommer ihåg när jag var på Stockholms Bilsalong 2006. Det stod en orange McLaren F1 LM där i gott sällskap med en röd Porsche GT1 , En Bugatti-blå EB110 SS, En silvrig Mercedes-Benz CLK-GTR och en Ferrari 550 Barchetta. Jag blev helt lamslagen av den mytomspunna F1:an. Det var första gången jag såg en McLaren F1 i verkligheten.

Andra gången var i Djursholm. Jag var på väg hem till mina morföräldrar när vi mötte en samma bil. Om jag blev lamslagen första gången var det inget mot mitt andra möte med bilen. Jag kommer mest ihåg att föraren hade matchande oranget headset till att prata med passagerare med. Jag hann knappt reagera innan bilen åkt förbi och försvunnit in på någon väg. Det finns endast 5 exemplar av McLaren F1 LM i hela världen, så det var en galen upplevelse att få se en i Sverige på gatan.

Valuta för pengarna?

Den 29 October 2008 såldes en F1 gatubil (chassinummer 065) på RM Automobiles of London aktion för £2,530,000 (~US$4,100,000). Bilen hade tidigare stått på McLarens Showroom på Park Lane i London. Bilen hade endast 484 km (301 miles) på mätaren. Bilen är den dyraste gatutillåtna McLaren F1 som någonsin sålts. Så de personerna som hade råd och slog till från början är lyckligt lottade. Bilen spås skjuta i värde ännu mer i framtiden.

