Ferrari F40 – 25 år på tronen

Tekniken åldras med hastig fart vilket gör att bilar med ett par år på nacken sällan har en chans mot det nyaste – Men inte alltid.

Ett av de bästa exemplen på detta är Ferrari F40. Bilen som tillverkades som jubileumsbil då Ferrari fyllde 40 år. Trots att bilen vid tillfället var något av det dyraste Ferrari erbjöd, sålde den som smör vilket gjorde att produktionen till slut blev hela 1,312 exemplar, långt fler än Ferrari tänkt sig från början. Visst rent tekniskt kanske bilen inte håller måttet än idag, men receptet som ligger bakom bilen är än idag oslaget och bilen anses som en av de absolut bästa superbilarna någonsin.

Ferrari F40 introducerades i Maranello – I hjärtat av Ferrari-land av självaste Enzo Ferrari år 1987. Bilen blev Enzo Ferraris sista bil att personligen släppa iväg till allmänheten. Och på vilket sätt han sa farväl på!

Ferrari F40 är efterträdare till den råa och nu svindyra Ferrari 288 GTO.

Nyckeln till den enorma framgången som Ferrari haft med F40 är dels vikten. F40 väger endast 1100 kg och då är självklart den 3 liters ”stora” V8:an med dubbla turbo inräknad. Effekten som bilen maximalt kramade ur åttan var 478 häst, vilket var betydligt mycket mer än vad huvudkonkurrenten från Sant’Agata kunde åstakomma med sin ursinniga Countach QV(461 hk). Och även avsaknaden av tekniska hjälpmedel. Bilen saknar allt en modern superbil är utrustad – inte ens dörrhandtag fanns invändigt. Detta bidrog till den låga vikten och nakna körglädjen F40 sägs ha.

Det skedde ett maktskifte både på vägen och på väggen. Ferrarin blev först med att slå magiska 200 MPH-barriären med 201 mph i toppfart, och istället för en vulgär Lamborghini Countach på alla pojkrumsväggar poserade nu en blodröd Ferrari F40.

Ferrari F40 är utan tvekan min absoluta favorit Ferrari, och en av märkets och världens bästa superbilar någonsin, och med tanke på trenden med all tänkbar teknik, kanske även förblir det.

Annonser