Lamborghini Aventador – Lambo smider planer

 

Lamborghinis senaste flaggskepp Aventador, kommer utgöra en bas till kommande modeller hos Lamborghini. Detta är iallafall det senaste ryktet. Efter att premiären av Aventador Roadster dröjt längre än väntat, nosade CarMagazine upp en en källa som uppgav att Lamborghini planerar visa en Aventador GT på 2013 års upplaga av bilmässan i Genève.

Detta skulle inte vara en vassare Aventador, likt monstret Diablo GT utan snarare en fyrdörrars version.

Låter detta som något otroligt som inte alls andas Lamborghini? Faktum är att likt SUV konceptet Urus, så har Lambo både byggt en Jeep och en fyrdörrars bil redan. LM002 respektive Espada.

Dessutom har Lamborghini visat ett tidigt koncept innan Aventador fanns, som hette Estoque. Bilen visades på bilmässan i Paris 2008 och är i mina ögon en utav de häftigaste bilarna någonsin. Därför välkomnar jag en eventuell Aventador GT med öppna armar.

Enligt ryktet skulle en Aventador GT utrustas med en annan typ av dörrar jämfört med de klassiska Lambo-dörrarna som coupén har, och roadstern kommer att få. Men exakt vad det skulle bli vet vi inte än. Konceptet Estoque hade en vanlig dörrlösning, och det tror jag även skulle bli fallet med Aventador GT.

Jag väntar spänt på hur Lamborghini väljer att göra. Bilmässan i Geneve har jag de två senaste åren besökt och tänker inte för allt i världen missa nästa års mässa. Det är nämligen kanske Lamborghinis viktigaste år hittills. Företaget började nämligen bygga bilar för femtio år sedan nästa år.

Därför tror jag det kommer firas stort på bilmässor, med vassa koncept och utbyggda modellprogram.

 

Inga bilder finns än, men under tiden kan ni titta på ett gäng bilder på bilarna jag nämnt i texten

 

 

