2013 Lamborghini Aventador Roadster – Avslöjad i Tyskland

Koenigsegg, Ferrari, McLaren och Bugatti i all ära, men det är alltid något extra när jag läser om Lamborghini! Inte minst om det handlar om Aventador Roadster som snart ska ha premiär!

Enda sedan jag var liten har jag klippt ut bilder och artiklar ur tidningar, artiklar som jag tvingade mina föräldrar läsa för mig när jag själv inte kunde läsa. Det är något speciellt känslomässigt band jag har till de italienska superbilarna som skapades för att knäppa självaste Enzo Ferrari på fingrarna.

Idag läckte bilder ut på en testbil av Lamborghinis V12-värsting Aventador. En cabriolet som säkerligen kommer bära tilläggsnamnet Roadster. Bilen som hade premiär i coupé form på 2011 års upplaga av Genève Auto Show (som jag självklart var tvungen att åka och besöka!) har en helt ny V12:a på 6,5 liter som utvecklar maffiga 700 hästkrafter. Motorluckan som vilar över den enorma tolvan är till synes omgjord från den ursprungliga designen som coupén har. Aventador besitter även fartresurser som heter duga, eller vad sägs om: 0-100 km/h på 2,9 sekunder och en toppfart som enligt Lamborghini själva är 340 km/h, en toppfart som visat sig vara felaktig då en bil med hjälp av GPS kördes över detta – Typiskt Lamborghini!

Efter Lamborghinis blunder med taket på föregångaren Murciélago, har man valt att använda sig en tvådelad kolfiber-lösning istället för det tält man var tvungen att smälla upp på Murciélago Roadster. Än vet man inte om taket går att förvara i fronten eller om man måste lämna taket hemma och hoppas på strålande sol.

Det är fortfarande oklart när bilen har världspremiär men det senaste är att det dröjer till nästa år, närmare bestämt till Detroits bilmässa. Detta är något jag väljer att spekulera ytterst lite i med tanke på hur luriga Lamborghini är med sina bilar. Jag tror däremot inte en så stor och viktig bil för Lamborghini kommer presenteras på Detroit först utan någon mer statusmässig salong, kanske Genève där det brukar dugga tätt av råa världspremiärer.

Bilder: http://www.gtspirit.com

