Äntligen Officiell: McLaren P1 – The ball is in your court Ferrari!

McLaren har en lång historia inom kungaklassen Formel 1. Man har genom åren stått på pallen hundratals gånger och vunnit både förartitlar och konstruktörstitlar flera gånger med bland annat förare som Ayrton Senna, Mika Häkkinen och Lewis Hamilton.

När man då på 90-talet försökte sig på att bygga något för gatubruk blev resultatet extremt. McLaren F1 är bilen som inte en människa med bilar i hjärtat inte känner till och älskar. Den var något helt annat än vad världen tidigare sett. Man slog världsrekord i högsta hastighet, ett rekord som stod sig många år. Och faktiskt inte är slaget än om man räknar bort turboladdade bilar som Koenigsegg och Bugatti som båda kört fortare, men då med hjälp av två respektive fyra turbo.

McLaren F1 är och kommer alltid förbli en av de få bilarna i ”Hall of Fame” vad gäller superbilar. Tillsammans med Lamborghini Miura som skapade sättet att bygga superbilar redan på 60-talet med sig tvärställda V12:a bakom ryggen på förare och passagerare. Ferrari F40 är ännu en bil som älskas av i princip alla. Enzo Ferraris sista verk och tveklöst hans råaste. Men hur gör man för att bygga en bil som ska bära vidare facklan efter en sådan gigant?

Lamborghini ritade om allt och kom upp med det galnaste som världen skådat och som fortfarande ser ut som ett monster än idag. Countach…

Ferrari byggde F50 som i korta drag var en dåtida Formel 1-bil med allt nödvändigt för att gaturegistreras.

McLaren däremot. Dom väntade. Inte förrän på bilsalongen i Genève förra året släppte man en produktionsbil. Namnet P1 har starka band till Formel 1 där P1 betyder Pole Position. Alltså att man är snabbast. Produkten man ritat och testat är en tekniskt monster. Motorn är en trimmad version av V8:an med dubbla turbo från lillebror 12C. I P1 klämmer man ut hela 737 hästkrafter och till detta har man ett gäng elmotorer som kan skjuta till 179 hästar om man vill. Bilen är alltså en hybrid vilket verkar vara det nya inom supersportbilar. Ferrari visade på samma mässa upp sitt svar som heter LaFerrari. Och Porsche har nyligen släppt sitt svar 918 Spyder.

McLaren P1 är tack vare all Formel 1 kunskap man besitter på fabriken i Woking en galet snabb och ”banglad” bil. Rykten menar att McLaren inte bara slagit, utan även möjligtvis förnedrat Porsche 918 Spyders smått osannolika tid runt nordslingan på Nürburgring. Det har talats om tider långt under 7 minuter vilket skulle göra bilen jämförbar med Pagani Zonda R som är exklusivt till för bankörning. Men inga tider är officiella än så i dagsläget är Porsche 918 Spyders 6:57 sekunder tiden att slå.

Nyckeln till McLarens potentiellt vansinnigt snabba bil ska ligga i all aerodynamiskt godis. Bilen har bland annat en stor aktiv spoiler bak som agerar som luftbroms vid behov och fälls ner helt när den inte behövs för att göra bilen så hal som möjligt i luften. Bilen har även ”IPAS” det står för Istant Power Assist System. Du är bara ett knapptryck bort från att släppa lös samtliga 916 hk.

Bilens prestanda är imponerande. Klassiska 0-100 km/h är över på 2,8 sekunder. Det må vara imponerande, men det är efter detta som allt händer. 0-200 km/h är över på blixtsnabba 6,8 sekunder och du är med i 300-klubben 16,5 sekunder från att du började från noll. Det är en putsning med 5,5 sekunder jämfört med McLaren F1. Bilens toppfart är spärrad till 350 km/h vilket är mer än nog för de flesta förare. I teorin kan bilen klara över 380 km/h utan spärr, men det känns extremt ointressant. Toppfarts-striden är något McLaren struntar i att lägga sig i. Och det håller jag med om. Det känns ointressant att stoltsera med vad en bil på pappret klarar när du som förare i själva verket aldrig kommer komma i närheten av det. Anledningen till McLarens vansinniga prestanda är att man inte bara har 916 hästkrafter utan även en väldigt låg vikt tack vare all kolfiber man använt sig av. Bilen väger endast 1395 kg vilket ger en fantastisk vikt/effekt siffra. För varje ton bilen väger har bilen 656 hästkrafter. Jämför detta med exempelvis Bugatti Veyron som har 530 hk/ton så inser man snabbt vilken otrolig bil McLaren P1 är. 

Om du får nog med att köra fort kan du alltid testa bilens bromsar. De är keramiska och nyper till rejält vid behov. Kör du i 300 km/h och ställer dig på bromspedalen står du still 6,2 sekunder senare. Och på den tiden har du färdats 246 meter. Hundra blås kan du skala till noll på nästan exakt 30 meter. Det är otroliga siffror. 

 

Prismässigt är McLaren P1 en extremt dyr leksak. Bilen startar på smått astronomiska 1.030.000 euro. Och om du sätter tänderna i all utrustning du kan beställa till kan du räkna med att lägga på ett antal hundratusen…euro.

Trots ett pris som är vanligare i båt eller lyxhusbranschen så har McLaren inte haft svårt att sälja samtliga 375 exemplar man tänkt bygga. Det brukar vara så med bilar i det här sortimentet att man nästan får komma på ursäkter till varför folk inte kan köpa bilen för att efterfrågan är så stor. Ganska galet egentligen. Även i lilla Sverige har man sålt ett antal McLaren P1, frågan är om dessa blir undanstoppade i något garage eller om man faktiskt får turen att se en någon gång.

Advertisements