F1 vs GP2 – Är det verkligen så stor skillnad?

Vad skiljer det sig i prestanda mellan Formel 1, kungen av motorsport och lille brorsan GP2? Det är något jag alltid undrat över? Och jag tog tillfället i akt, lagom till den svenske racing talangen Marcus Ericssons vinst på Spa, att ta reda på lite prestanda siffror på de både bestarna.

Att det skiljde sig mellan klasserna det hade jag sen innan förstått! Men på det sättet det skiljde sig kunde jag inte drömma om! En GP2 bil sprintar till tvåhundra blås från noll på 6,6 sekunder och har en toppfart på 332 km/h. Med andra ord är det riktigt seriösa maskiner vi har att göra med i GP2. Detta är möjligt med hjälp av en 4 liters Renault V8 och med en vikt på endast 688 kg(med förare).

Ska vi ta en F1-bil in i ekvationen framstår nästan GP2 bilarna som slöa! Samma sprint; 0-200 km/h går nämligen att genomföra på 3,8 sekunder! Den magiska 300-barriären är du bortom 8,6 sekunder efter du nuddade gaspedalen för första gången! Lägg då till att dessa siffror speglar en Renault R26 från 2006! Letar man galen prestanda så kan man sluta leta direkt när man kommer till Formel 1, teoretiskt klarar en R26 Formel 1-bil 0-100 km/h på under 1 sekund, men i praktiken är det annorlunda, 1,6 sekunder krävs på grund av att den massiva effekten tillsammans med den minimala vikten gör att kraften inte kan användas fullt ut, förrän du kör över 130 km/h!

Vid detta laget har jag blivit så imponerad av Formel 1 att jag tänkte dela med mig av ytterligare sjuk prestanda! Tänk dig att du ligger i 290 km/h i en F1-bil, du bestämmer dig för att du vill inte köra fortare! Du släpper därför på gasen och upptäcker att du utan att ens nudda bromsen, kraftigt saktar ner! Detta är tack vare den extrema tekniken inom Formel 1! I farter över 250 blås genererar bilens downforce 1G vilket gör att du utan att ens nudda bromsen kan sakta ner till 250 km/h med samma hastighet som många sportbilar gör det, då om föraren i sportbilen står på bromsen!

Tro dock inte GP2 förarna inte klarar av detta, många historiska F1-förare kommer via GP2.

Bilderna visar en GP2-bil och en Renault R26 Formel 1-bil

               

