Lamborghini eller Pagani, Det är frågan?

Säger någon superbil till mig kommer Lamborghini upp direkt. Jag har sen liten läst och tittat på allt jag kunde om Lamborghini. Klippte ut artiklar ur tidningar, köpte köpguider bara för bildernas skull. Ju äldre jag blev desto mer växte Lamborghini på mig. När den senaste V12-värstingen Aventador visades för första gången på Genève Mässan 2011 var jag såklart tvungen att åka dit. Lamborghini Stockholm hade en visning i höstas på samma bil utanför Arlanda, såklart var jag även då tvungen att åka och titta.det finns något med dessa Italienska bestar är det som jag inte kan få nog av! Men frågan är om Lamborghini, är så säker högst upp på min lista över mina drömbilar som man kan tro?

Anledningen är en annan italiensk tillverkare vid namn Pagani! Ett monster med AMG-motor från Mercedes. Jag hade turen att få sitta i en Lamborghini Aventador när den visades i Sverige – en häftig upplevelse! Men just att nästan allt invändigt skrek Audi tog liksom udden av det hela.

I somras var jag med familjen i Spanien och hade en enorm tur! Jag hade spanat in ett showroom med Rolls-Royce och McLaren. Vad jag inte kunde föreställa mig var att de hade två stycken Pagani Zonda på övervåningen. Den ena var en specialversion vid namn Zonda HH och den andra var en Pagani Zonda F tillhörande Horracio Paganis son (Horracio Pagani är grundare till Pagani).

Skillnaden mellan Lamborghini Aventador och Pagani Zonda F var slående! Lamborghinin svek mig faktiskt. Istället för att känna sig som självaste kungen av Formel 1; Ayrton Senna da Silva kände man sig som någon statussökande hipster, en känsla jag inte gillade.

Bakom den smala träratten i Paganin kände man sig däremot som en äkta F1-förare! Visst, prismässigt skiljer sig bilarna enormt mycket. Men iallafall. Klassisk superbil á la Lamborghini Countach betyder: Trång, komfort som är=noll och en motor som skrämmer skiten ur vem som helst. Lamborghini har tappat de första två tyvärr, en anledning till att de säljer som smör.

I den oranga Pagani Zonda F:en med ingen mindre än Batman  lackerad på fronten kändes allt äkta och klassikt på ett modernt sätt.

Den värsta versionen av Pagani Zonda heter 760RS. Som siffrorna avslöjar ligger effekten på 760 hästkrafter. Efter den otroliga fullträffen som Zonda var bestämde Pagani att bygga Zonda sålänge folk betalar. Lewis Hamilton har enligt rykte beställt en Pagani Zonda 760LH(Lewis Hamilton), vad som är speciellt med just hans exemplar är att den är manuell istället för att ha F1-paddlar bakom ratten som blir mer och mer populärt.

Den vassaste versionen enligt mig av Pagani Zonda heter Cique. Cinque är italienska för fem vilket är antalet Zonda Cinque som tillverkats. Det kom även en Roadster i fem exemplar. V12:an från AMG levererar 678 hästar vilket från dig från noll till 200 km/h innan du räknat till tio. Redan efter 3,4 sekunder är du uppe i hundra! Bilarna är vita med en röd stripe längst bilens mitt, även naket kolfiber som Pagani är kända för syns både in och utvändigt. Den är absolut inte den snabbaste Zondan och inte heller den mest exklusiva, men enligt mig iallafall den som är råast.

Bilderna nedanför från hemsidan http://www.gtspirit.com visar ett urval Pagani Zondor så bedöm själva vilken som är vassast.

Zonda 760 RS                                       Zonda F Roadster Club Sport                     Zonda Tricolore

    

Cinque Roadster                             Zonda HH                                             Zonda C12 S

     

