Gumpert Apollo Enraged – Den vannsinnige tysken!

Bild

Gumpert är ett tyskt litet märke som bygger superbilar av mycket hög kaliber. Modellerna heter Apollo med tilläggs bokstäver så som S etc.

I november förra året, knappa halvåret innan 2012 års upplaga av Genève Auto Show så läckte teaser bilder ut på nätet av en ny bil från den tyska lättviktsmästaren och det haglade av intresse för vad som skulle släppas. En del trodde en helt ny bil var på väg efter att specialversionerna avlöst varandra. Andra menade att bilen på bilden var helt enkelt en ny vass version av Gumpert Apollo. Personligen gick jag av var nästan nervös inför mitt allra första möte med den gode tysken.

Dagarna innan pressen fick komma och titta på mässan, innan allmänheten fick tillträde så läckte bilder från lastkajerna på både det ena och det andra. I efterhand kan jag tycka att det var lite tråkigt eftersom jag ville se vad som bjöds först när jag kom till mässan.

Ska man prata råa siffror så passar Gumpert utmärkt! För att få fart på denna gatutillåtna racingbil har den bestyckats med en V8 maskin på 4,2 liter och på det har man tryckt in två stycken turbo. Så lita på att den svarar när högerpedalen pressas på friskt! Etthundra är du vid redan efter 2,9 sekunder och farten är dubblad lite drygt på 8,7 sekunder vilket är helt sanslöst! Beroende på hur bilen är utväxlad är prestandan och toppfarten olika men 330 km/h vågar jag lova! Estetiskt är bilen rå…mycket rå! Bilen är gjord av både kolfiber och aluminium vilket håller vikten nere. Ett stort luftintag sticker upp högt över taket nästan som en mast och förser den frustande vulkanen bakom dig med kall och härlig luft! Aerodynamiskt finner man en enorm kolfiber spoiler bak tillsammans med en F1-style kolfiber ”airbox” får bilen att nästan ligga på vägen som ett strykjärn.

Namnet må vara väldigt osexigt och har inte alls den exotiska och vackra klang som hos exempelvis Lamborghini eller någon annan italiensk superbilstillverkare. Men något jag inte alls upplevde var att bilen var ful som många kritiska personer uttryckt.

Jag blev imponerad och kände verkligen mig nästan skräckslagen av hur snabb bilen såg ut, till och med inomhus och stillastående! Exklusivitet är bara förnamnet gällande utbudet av detta vrålåk! Endast tre bilar(Ja du läste rätt!) ska byggas och jag skulle inte bli förvånad om alla redan är sålda! Något pris är inte känt men räkna med att de personer som öppnar plånboken för att köpa sin egna Gumpert Apollo Enraged får slanta upp miljon på miljon!

                                       

Bild

